Kolik refů na hlavní plachtě?
Kolik má být na hlavní plachtě refů? Vidíte plachty, kde není žádný, ale také plachty se třemi či dokonce čtyřmi refy. Kolik je tedy optimum?
Univerzální odpověď neexistuje. Při inshore rozjížďkách ORC závodů uvidíte lodě s plachtou bez jediného refu. A jde to. Vítr při závodech má určité limity a šikovná závodní posádka zvládne mnohem více, než turistický jachtař.
Naproti tomu známý extrémní jachtař Skip Novak používá při svých plavbách u mysu Horn a v Antarktidě čtyři refy. Důvod je prostý, snazší a bezpečnější než instalace bouřkového trysailu je čtvrtý ref na hlavní.
Co si z toho tedy vybrat? Jaká volba je pro mne správná?
Jak již asi tušíte, důležité je, v jaké oblasti plujete. Vyjíždíte-li obvykle jen v létě v Chorvatsku mezi ostrovy, bude pro vás plachta s dvojicí refů dostatečná. Běžně vám vystačí. Pokud je vítr příliš silný, obvykle jste schování v přístavu. Nebo plujete na motor.
Něco jiného je, pokud se vydáváte na offshore plavby. Při nich jsou tři refy podmínkou.
Kde mají být refy?
Na plachtě se třemi refy je obvykle první ref nad spodním lemem cca o 12 %. Druhý je ve 24 % předního lemu a třetí ve 36 %. Tato čísla neznamenají, že se plocha plachty zmenšuje o 12, 24 a 36 %. Plachta je trojúhelník, nikoli obdélník. Nejvíce ji tedy zmenší první ref atd.
Pokud máte na plachtě jen dva refy, je vhodné je mít umístěny výše. První ref může být v cca 15 % délky předního lemu a druhý ref je pak posunut až někam ke třetině délky předního lemu.
Svoji roli také hraje to, jak včas refujete. Preferujete-li pohodlnou a bezpečnou plavbu s malou plachtou, nechte si refy posunout výše. Jste-li naopak sportovně zaměření, refy mohou být níže.
9264
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?