Kolik refů na hlavní plachtě?
Kolik má být na hlavní plachtě refů? Vidíte plachty, kde není žádný, ale také plachty se třemi či dokonce čtyřmi refy. Kolik je tedy optimum?
Univerzální odpověď neexistuje. Při inshore rozjížďkách ORC závodů uvidíte lodě s plachtou bez jediného refu. A jde to. Vítr při závodech má určité limity a šikovná závodní posádka zvládne mnohem více, než turistický jachtař.
Naproti tomu známý extrémní jachtař Skip Novak používá při svých plavbách u mysu Horn a v Antarktidě čtyři refy. Důvod je prostý, snazší a bezpečnější než instalace bouřkového trysailu je čtvrtý ref na hlavní.
Co si z toho tedy vybrat? Jaká volba je pro mne správná?
Jak již asi tušíte, důležité je, v jaké oblasti plujete. Vyjíždíte-li obvykle jen v létě v Chorvatsku mezi ostrovy, bude pro vás plachta s dvojicí refů dostatečná. Běžně vám vystačí. Pokud je vítr příliš silný, obvykle jste schování v přístavu. Nebo plujete na motor.
Něco jiného je, pokud se vydáváte na offshore plavby. Při nich jsou tři refy podmínkou.
Kde mají být refy?
Na plachtě se třemi refy je obvykle první ref nad spodním lemem cca o 12 %. Druhý je ve 24 % předního lemu a třetí ve 36 %. Tato čísla neznamenají, že se plocha plachty zmenšuje o 12, 24 a 36 %. Plachta je trojúhelník, nikoli obdélník. Nejvíce ji tedy zmenší první ref atd.
Pokud máte na plachtě jen dva refy, je vhodné je mít umístěny výše. První ref může být v cca 15 % délky předního lemu a druhý ref je pak posunut až někam ke třetině délky předního lemu.
Svoji roli také hraje to, jak včas refujete. Preferujete-li pohodlnou a bezpečnou plavbu s malou plachtou, nechte si refy posunout výše. Jste-li naopak sportovně zaměření, refy mohou být níže.
9309
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.