Search
× Search
Když tři koně nestačí
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti, Bezpečnost

Když tři koně nestačí

Nedostatek koňských sil ve strojovně či za zrcadlem si většina jachtařů může spojit spíše s představou nudy než velkého rizika. Má-li v této souvislosti vznikat nějaké nebezpečí, spíše nás asi napadne nebezpečí pozdního návratu do maríny než ohrožení života. Jak ale ukázalo vyšetřování jedné nehody, slabé motory mohou být příčinou zkázy celé lodi.

Když v prosinci roku 2021 u přístavu Cork Harbour vypukl požár na jachtě Bénétéau First Class 8 Black Magic, skončilo řádění živlu potopením jachty. Rok trvající šetření události měla na starost irská Rada pro vyšetřování námořních nehod (MCIB). Jejím závěrem je, že podstatným faktorem, který přispěl ke zkáze lodi, byl „neoptimální výkon“ přívěsného motoru.

Zpráva MCIB konstatuje, že pravděpodobnou příčinou požáru, který vypukl v zátoce Ringabella, byl „nepřetržitý provoz“ pomocného motoru na jeho maximální konstrukční výkon. Asi každý tuší, že motor nemůže dlouhodobě běžet v červených otáčkách, jenže tady zjevně chyběl otáčkoměr.

Vyšetřovatelé ve své zprávě dospěli k závěru, že přívěsný motor během zápřahu na maximální výkon utrpěl závažnou mechanickou poruchu, v jejímž důsledku byly horké součásti motoru vystaveny působení paliva a olejových maziv, které se samovolně vznítily a způsobily požár. „Ke ztrátě jachty přispěl nedostatek větru a neoptimální výkon přívěsného motoru,“ uvádí zpráva.

Na palubě Black Magic, závodní jachty postavené ve Francii v roce 1996, byl při její nedokončené plavbě z přístavu Crosshaven do přístavu Kinsale pouze kapitán. Poté, co vyslal pomocí ruční vysílačky VHF signál Mayday, mu připlulo na pomoc nedaleké rybářské plavidlo. Zatímco sám kapitán vyvázl bez zranění, plavidlo pohltily plameny a nakonec se přibližně hodinu po vzniku požáru potopilo.

Nejmenovaný kapitán se pro MCIB vyjádřil, že závěsný motor, jednoválcový čtyřtakt Parsun o výkonu 3 koní, postačoval k tomu, aby poháněl Black Magic v klidných vodách. To ovšem nebyl případ osudného dne. Kapitán dodal, že motor nebyl v době, kdy loď kupoval, servisován a od té doby také ne.

MCIB doporučila irskému ministerstvu dopravy, aby iniciovalo změnu aktuálních pravidel týkajících se bezpečného provozu rekreačních plavidel. Součástí novelizace má být doporučení majitelům lodí, aby zajistili, že přívěsné motory na plachetnicích tohoto typu poskytují potřebný výkon umožňující bezpečnou plavbu v pobřežních vodách, zejména pokud panují nepříznivé povětrnostní podmínky nebo je rozbouřené moře. Zároveň MCIB ministerstvo vybízí, aby zveřejnilo upozornění zdůrazňující rizika spojená s doplňováním paliva na moři.

 

780
Na horu