Když třepe zadní lem plachty
Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání zabránit?
Je to snadné, je třeba dotáhnout leech line. Lanko v zadním lýku plachty. Dotahuje se a zasekává v záseku, který by měl být dosažitelný z paluby. Obvykle na zadním lýku plachty. Na moderních turistických jachtách, které mají z bezpečnostních důvodů vysoko, nebo dokonce velmi vysoko, umístěné ráhno, tomu tak nemusí vždy být. Pokud tedy nejste Vojtěch Komárek, který navzdory svému jménu dosáhne i do okapu běžného moderního přízemního domku na klíč.
Toto řešení se v bezpečnostních publikacích nedoporučuje. Při rodinných plavbách
Máte-li plachtu dobře vytrimovanou a zadní lýk vám klepe, je třeba ho dotáhnout. Na genu dosáhnete snadno. Dotahujete do chvíle, kdy zadní lýk klepat přestane. Nemá smysl více, jen byste zadní lem zavírali.
Na hlavní plachtě je to obtížnější. S povoleným ráhnem na lanko nedosáhnete. A někdy to dnes už není snadné ani s ráhnem přitaženým. Především je-li posádka menšího vzrůstu. Lanko ještě můžete být schopni chytit, ale k zaseknutí v záseku na plachtě je nutné tahat nahoru, a to nemusí být proveditelné. To pouze konstatuji, řešení nenabízím.
Foto UK Sailmakers
Overhead liche line na na vrcholu plachty vedeno přes kladku na přední lem a dolů k ráhnu.
Na některých větších jachtách, nebo chytřeji vybavených, je dotahování zadního lýku vyvedeno na přední lýk plachty ke stěžni. Pak je dosažitelné kdykoli. Tento typ se nazývá overhead leech line. Na horním rohu plachty je lanko vedeno přes kladku a po předním lemu dolů k ráhnu. Šikovná maličkost.
692
Související články
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?
Bezpečná plavba na zaďák
Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?