Když třepe zadní lem plachty
Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání zabránit?
Je to snadné, je třeba dotáhnout leech line. Lanko v zadním lýku plachty. Dotahuje se a zasekává v záseku, který by měl být dosažitelný z paluby. Obvykle na zadním lýku plachty. Na moderních turistických jachtách, které mají z bezpečnostních důvodů vysoko, nebo dokonce velmi vysoko, umístěné ráhno, tomu tak nemusí vždy být. Pokud tedy nejste Vojtěch Komárek, který navzdory svému jménu dosáhne i do okapu běžného moderního přízemního domku na klíč.
Toto řešení se v bezpečnostních publikacích nedoporučuje. Při rodinných plavbách
Máte-li plachtu dobře vytrimovanou a zadní lýk vám klepe, je třeba ho dotáhnout. Na genu dosáhnete snadno. Dotahujete do chvíle, kdy zadní lýk klepat přestane. Nemá smysl více, jen byste zadní lem zavírali.
Na hlavní plachtě je to obtížnější. S povoleným ráhnem na lanko nedosáhnete. A někdy to dnes už není snadné ani s ráhnem přitaženým. Především je-li posádka menšího vzrůstu. Lanko ještě můžete být schopni chytit, ale k zaseknutí v záseku na plachtě je nutné tahat nahoru, a to nemusí být proveditelné. To pouze konstatuji, řešení nenabízím.
Foto UK Sailmakers
Overhead liche line na na vrcholu plachty vedeno přes kladku na přední lem a dolů k ráhnu.
Na některých větších jachtách, nebo chytřeji vybavených, je dotahování zadního lýku vyvedeno na přední lýk plachty ke stěžni. Pak je dosažitelné kdykoli. Tento typ se nazývá overhead leech line. Na horním rohu plachty je lanko vedeno přes kladku a po předním lemu dolů k ráhnu. Šikovná maličkost.
982
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?