Když se perete s kormidlem…
Vítr vane z boku. Máte vytrimované plachty, jachta letí po hladině. Přicházejí ale poryvy a vy se musíte hodně prát s kormidlem. Jinak byste jachtu neudrželi na kurzu a jachta by vyostřila. Co s tím?
Je to snadné. V poryvech jste přeplachtění. Nechcete-li refovat, potom máte dvě možnosti. Buď se snažit udržet jachtu na kurzu kormidlem, stále odpadat a vytočeným kormidlem jachtu brzdit, nebo povolit hlavní plachtu.
Podržet to kormidlem
První řešení znamená, že budete vytáčet kormidlo po větru, aby jachta neostřila proti větru. Fyzicky to bude náročné. A ne vždy budete úspěšní. Navíc vytočené kormidlo jachtu zpomaluje. Je to řešení, ale špatné řešení.
Povolit hlavní plachtu
Mnohem lepší je druhý způsob. Povolíte hlavní plachtu. Podle možnosti na otěžovém vozíku, nebo na otěži. Ihned budete moci kormidlo srovnat, síla na kormidle klesne. Nyní máte kormidlo znovu rovně (nebo skoro rovně) a kormidlovat můžete prsty jedné ruky. Jachta je opět vyvážená.
Toto platí při vedení lodě obecně. Snažte se mít jachtu co nejvíce vyváženou. S jejím vedením máte minimum práce (vy nebo autopilot) a rychlost se blíží k optimu.
6290
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Cit pro vodu
Cit pro vodu
Vítr kolem 20 uzlů od zádě, oceánské vlny z boku a černočerná noc. Jak za takových podmínek zvládne nováček za kormidlem vedení lodě?