Když se perete s kormidlem…
Vítr vane z boku. Máte vytrimované plachty, jachta letí po hladině. Přicházejí ale poryvy a vy se musíte hodně prát s kormidlem. Jinak byste jachtu neudrželi na kurzu a jachta by vyostřila. Co s tím?
Je to snadné. V poryvech jste přeplachtění. Nechcete-li refovat, potom máte dvě možnosti. Buď se snažit udržet jachtu na kurzu kormidlem, stále odpadat a vytočeným kormidlem jachtu brzdit, nebo povolit hlavní plachtu.
Podržet to kormidlem
První řešení znamená, že budete vytáčet kormidlo po větru, aby jachta neostřila proti větru. Fyzicky to bude náročné. A ne vždy budete úspěšní. Navíc vytočené kormidlo jachtu zpomaluje. Je to řešení, ale špatné řešení.
Povolit hlavní plachtu
Mnohem lepší je druhý způsob. Povolíte hlavní plachtu. Podle možnosti na otěžovém vozíku, nebo na otěži. Ihned budete moci kormidlo srovnat, síla na kormidle klesne. Nyní máte kormidlo znovu rovně (nebo skoro rovně) a kormidlovat můžete prsty jedné ruky. Jachta je opět vyvážená.
Toto platí při vedení lodě obecně. Snažte se mít jachtu co nejvíce vyváženou. S jejím vedením máte minimum práce (vy nebo autopilot) a rychlost se blíží k optimu.
5773
Související články
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?
Proč je směr větru na stěžni jiný?
Proč je směr větru na stěžni jiný?
Při plavbě za slabšího větru je třeba plachtu na vrcholu stěžně více otevřít proti tomu, jak ji máme nastavenou dole. Směr větru nahoře je jiný než u hladiny? Čím je to dané?