Když se perete s kormidlem…
Vítr vane z boku. Máte vytrimované plachty, jachta letí po hladině. Přicházejí ale poryvy a vy se musíte hodně prát s kormidlem. Jinak byste jachtu neudrželi na kurzu a jachta by vyostřila. Co s tím?
Je to snadné. V poryvech jste přeplachtění. Nechcete-li refovat, potom máte dvě možnosti. Buď se snažit udržet jachtu na kurzu kormidlem, stále odpadat a vytočeným kormidlem jachtu brzdit, nebo povolit hlavní plachtu.
Podržet to kormidlem
První řešení znamená, že budete vytáčet kormidlo po větru, aby jachta neostřila proti větru. Fyzicky to bude náročné. A ne vždy budete úspěšní. Navíc vytočené kormidlo jachtu zpomaluje. Je to řešení, ale špatné řešení.
Povolit hlavní plachtu
Mnohem lepší je druhý způsob. Povolíte hlavní plachtu. Podle možnosti na otěžovém vozíku, nebo na otěži. Ihned budete moci kormidlo srovnat, síla na kormidle klesne. Nyní máte kormidlo znovu rovně (nebo skoro rovně) a kormidlovat můžete prsty jedné ruky. Jachta je opět vyvážená.
Toto platí při vedení lodě obecně. Snažte se mít jachtu co nejvíce vyváženou. S jejím vedením máte minimum práce (vy nebo autopilot) a rychlost se blíží k optimu.
5820
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Méně je (skoro) vždy více
Méně je (skoro) vždy více
Při kurzech přístavních manévrů se často setkáváme s chybou, která snadno pokazí zajíždění k molu s velmi dobrým začátkem. Stáčí přitom málo k tomu, aby se tak nedělo.