Když se perete s kormidlem…
Vítr vane z boku. Máte vytrimované plachty, jachta letí po hladině. Přicházejí ale poryvy a vy se musíte hodně prát s kormidlem. Jinak byste jachtu neudrželi na kurzu a jachta by vyostřila. Co s tím?
Je to snadné. V poryvech jste přeplachtění. Nechcete-li refovat, potom máte dvě možnosti. Buď se snažit udržet jachtu na kurzu kormidlem, stále odpadat a vytočeným kormidlem jachtu brzdit, nebo povolit hlavní plachtu.
Podržet to kormidlem
První řešení znamená, že budete vytáčet kormidlo po větru, aby jachta neostřila proti větru. Fyzicky to bude náročné. A ne vždy budete úspěšní. Navíc vytočené kormidlo jachtu zpomaluje. Je to řešení, ale špatné řešení.
Povolit hlavní plachtu
Mnohem lepší je druhý způsob. Povolíte hlavní plachtu. Podle možnosti na otěžovém vozíku, nebo na otěži. Ihned budete moci kormidlo srovnat, síla na kormidle klesne. Nyní máte kormidlo znovu rovně (nebo skoro rovně) a kormidlovat můžete prsty jedné ruky. Jachta je opět vyvážená.
Toto platí při vedení lodě obecně. Snažte se mít jachtu co nejvíce vyváženou. S jejím vedením máte minimum práce (vy nebo autopilot) a rychlost se blíží k optimu.
6189
Související články
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Minulý týden na Jadranu byl dramatický. Plný zážitků, pro některé nechtěných. My jsme bojovali s utrženou kotevní bójí v Brbinji. Nehoda se podepsala na kormidle naší jachty.
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?