Když se nechce do halzy…
Halza, anglicky gybe, obrat po větru, je jeden ze základních manévrů pod plachtami. V běžných podmínkách se nejedná o nijak zvlášť složitý manévr, ale určitě je dobré ho nepodceňovat. Ráhno je maximálně povolené, aby byla odporová plocha vůči větru co největší. Během halzy tak ráhno musí urazit poměrně dlouhou trasu blížící se úhlu 180°. A právě tato dráha je nebezpečná, zvláště pokud není kontrolována otěží, nebo dojde k takzvané nechtěné halze.
Způsobů, jak si poradit s halzou je několik. V běžném režimu pracujeme s tzv. kontrolovanou halzou, kdy dráhu ráhna kontrolujeme pomocí otěže hlavní plachty. Tedy před manévrem plachtu dotáhneme a jakmile přeskočí vítr na druhou stranu, ihned povolíme. Závodníci často používají techniku tzv. házené halzy. Znamená to, že nečekají, až vítr chytne plachtu z druhé strany sám, ale aktivně ji těsně před tímto momentem, kdy v plachtě opadá tlak, na druhou stranu ručně přehodí. Ušetří se tím tak velká vzdálenost a plachta neletí na druhou stranu tak zběsile a nebezpečně.
Nastat ale může situace, kdy nám hodně fouká, nemáme třeba tolik zkušenou posádku a na halzu v silném větru se proste necítíme. Co s tím? Naštěstí existuje sice méně elegantní, ale bezpečné řešení. Je třeba si uvědomit, že oba dva manévry- tedy obrat proti větru a halza jsou vzájemně zaměnitelné. Tedy nemusím, nutně dělat halzu, ale klidně se vydám sice delším, ale zato bezpečnějším obratem proti větru.
S hlavní plachtou během tohoto manévru v podstatě nemusím pracovat. I když to bude vypadat divoce, plachta bude hodně flatrovat, není zde riziko rychlého přeletění ráhna na druhou stranu. Plachta se prostě postupně přehodí tak, jak se loď otočí špičkou proti větru. Pak už jen stačí přehodit kosatku na druhý bok a odpadnout zpět na zadoboční kurz. Výhodou také je, že kosatku nemusíte v silném větru pracně dotahovat, budeme ji naopak spíše povolovat, aby měla optimální profil na zadní vítr.
Jediné co je potřeba si uvědomit, že loď při obratu nepohání vítr, protože jsme v tzv. „NO GO zóně“, tedy přímo proti větru. Celý manévr provádíme setrvačností a rychlostí lodě. Zvláště tedy pokud jsou velké vlny, máme línou loď a málo plachet, je potřeba dát pozor na to, abychom se nezastavili přímo proti větru a neztratili nad lodí kontrolu.
Jeden tip na závěr, stejně jako před obratem v silném větru, je dobré si i před halzou nachystat otěžový vozík na druhé straně. Pokud jsme s trimem plachty nebyli spokojení, máme možnost si pozici upravit lehce, bez tahu otěže.
1658
Související články
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?