Když nejde rolovat gena
Potřebujete srolovat genu a z kokpitu se to nedaří? Není možné spoušť rolfoku utáhnout rukou? Šlo by to přes vinšnu, ale je tu jedno mnohem rychlejší řešení.
Rolování geny pomocí vinšny je pomalé. Při pomalém rolování buď plachta dlouho flatruje (a tím se ničí), nebo ji rolujeme v tahu, je napnutá na rolfoku a to jí také nedělá dobře.
Je tu ale jedno lepší řešení. Než chceme genu zarolovat, pošleme stahovače (muž stahující spoušť rolfoku) na příď. Sedne si až k rolfoku, zapře nohy o přední koš a připraví si ruce na spoušť rolfoku. Kormidelník odpadne, aby se gena schovala za hlavní plachtu, ztratila vítr a trimmer geny povolí výrazně otěž. Až tak, aby v plachtě přestal být tah. Nyní může stahovač zabrat za spoušť rolfoku. Nejtěžší je první otočka plachty na rolfok. Tam je někdy třeba napnout opravdu hodně sil. Pak už jde vše mnohem lépe. Trimmer geny jen sleduje rolování plachty a jakmile je to třeba, dále povoluje otěž, aby se se stahovačem nepřetahoval. Nakonec trimmer dotáhne rukou volnou spoušť rolfoku. Jde to i bez vinšny.
Podaří se tím obejít zalomení lana přes několik nefunkčních kladek, které kladou velký odpor.
4480
Související články
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?
Bezpečná plavba na zaďák
Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?