Když nechcete čekat u benzínky
Tento článek nám poslal náš oblíbený čtenář a účastník našich kurzů Radovan Lenčo. Je o jednom ze způsobů, jak se vyhnout dlouhému čekání v pátek před benzínkou. Je jasné, že se nejedná o univerzální řešení, ale jak již bylo uvedeno, jedno z řešení.
Článek necháváme v původním znění. Bez titulků. Za případné gramatické chyby ručí autor. Vyrůstal jsem sice na pondělních slovenských televizních hrách, tam se však gramatika neřešila. A nyní již předávám slovo Radovanovi.
V druhej polovici októbra 2023 sme sa vybrali na neskorú jachtársku rodinnú dovolenku. Štartujeme v Maríne Kornati z Biogradu na Moru s plachetnicou Hanse 415 s motorom o výkone 40 hp. Počasie nám praje, užívame si teplé more, zátoky sami pre seba, na Kornatoch kotvíme 2 noci úplne sami na bójkovom poli ( niečo nepredstaviteľné počas sezóny ), Ťaháme deti vo vode za plachetnicou čo sa im veľmi páči a nám robí menší vír v nádrži.
Po krásnom týždni na vode sa v piatok vraciame späť do maríny v Biograde na Moru. Z diaľky vidíme klasický zhluk plachetníc okolo čerpacej stanice. Pri našom príjazde sme ich napočítali 16. Vzhľadom k tomu že v danom mieste sú dva čerpacie miesta no skoro všetci jachtári pristávajú "konzervatívne" čo znamená že sa odvážia iba k jednému stojanu a druhý zostáva nevyužitý čas na natankovanie sa predlžuje. Rozhodujeme sa zakotviť v maríne a skúsiť natankovať večer, prípadne ráno.
Po zakotvení meníme plány. V chartrovke si požičiavame kanister ( poplatok je klasická mena = pivo ) a vyrážame na benzínku. Mechanik nám tvrdí, že spotreba daného motora je 5l / motohodina. Tento údaj sa nám nezdá a tak odhadujeme a prepočítavame spotrebu na 3 l/hod čo sa ukázalo ako správny predpoklad. Po natankovaní kanistrov a následnom preliatí nafty do nádrže nám zostávajú v kanistri asi 3l nafty, ktoré nechávame v kanistri k radosti mechanikov.
Záver: vyhli sme sa dvojhodinovému driftovaniu pred benzínkou, zakotvili sme, predali loď v dobrom čase a v kľude si s deťmi užili príjemný večer v meste. Zvyčajne vozím v aute na dlhšie cesty 5l kanister no do budúcnosti si určite pribalím 20l. Za usporený čas a nervy pri tankovaní, to za to stojí.
1637
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Když se nechce domů…
Když se nechce domů…
Listopad v Praze. Ranní mrazíky, mlha, nízká oblačnost, šedivé dny. A tma. Přílišná porce tmy pro život po padesátce. Nebo raději slunce od úsvitu do soumraku, teploty nad 20 a jachting bez konkrétních cílů?
Jiný Jadran
Jiný Jadran
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu.