Kdy refovat na katamaranu
Okamžik, kdy je třeba zmenšit plachtu refováním je na jednotrupé jachtě jasně patrný. Jak je to ale na katamaranu? Na vícetrupé lodi jsou signály neznatelné. Chyba však může mít mnohem vážnější následky.
Když na jednotrupé jachtě včas nezarefujete, párkrát to s vámi zasmýká, jachta se nekontrolovaně stočí proti větru, ale to je vše. Bude to divočina, ale nic strašného se neděje. Na katamaranu však může mít opomenutí velmi vážné následky. Nestává se to sice často, ale najdou se i tací, kteří jsou schopni turistický katamaran překlopit.
Budete-li včas refovat, riziko eliminujete. Nečekejte ale na signály. Katamaran vám jich příliš nedá. Čím více vám fouká, tím rychleji plujete (zjednodušeně). K refování slouží čísla. V manuálu lodi najdete konzervativní hodnoty větru, při kterých je třeba refovat. Jsou velmi konzervativní. Budete-li se jimi řídit, jste v naprostém bezpečí. Jízdu si však příliš neužijete. Při jejich překračování však již buďte opatrní.
Na rozdíl od závodních jachet není většina turistických katamaranů stavěna na to, aby zvedala plovák z vody. Nemělo by to být vaším cílem. Maximální vratný moment katamaranu se dostaví ve chvíli, kdy je návětrný plovák nad vodou. Při dalších náklonech již velmi rychle klesá.Stále tedy nic, ale pak už to jde rychle.
Při refování se nejdříve soustřeďte na velkou hlavní plachtu. Až později začněte zmenšovat genu.
Pozor dávejte především na rozvlněném moři, kdy spíše hrozí zaboření přídě do vlny a to pak může způsobit nechtěný kotrmelec. Příď by neměla mít tendenci bořit se.
Víše uvedená slova by ve vás neměla vyvolat paniku. Turistické katamarány jsou bezpečné a pokud nepřekročíte meze naprosto bezhlavě, nic se vám nestane.
6207
Související články
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.
Fountaine Pajot FP48, katamaran pro dlouhé plavby
Fountaine Pajot FP48, katamaran pro dlouhé plavby
Francouzská loděnice Fountaine Pajot poslední dobou tlačí na modernizaci výrobní řady. Podzimní novinkou je nový katamarán FP48.
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?