Kdo vsadil na lepší kartu?
Vedoucí jachty Transat Jacques Vabre jsou u Portugalska. Západní skupina včetně Hugo Boss je u Azor. Kdo si vytáhl lepší kartu? Které křídlo bude dříve u rovníkových tišin? Podívejme se, co ukazuje routing pro obě skupiny jachet.
Východní křídlo
Vedoucí skupina u Portugalska má před sebou hřeben vysokého tlaku, který jachty odděluje od severovýchodního pasátu u marockých břehů. Nový vítr je vzdálený cca 100 mil. Vedoucí skupina se zatím stále pohybuje rychlostmi kolem 10 uzlů v západním až severozápadním větru. podíváme-li se ale na trimarany Multi 50, které jsou o pár desítek mil dále, uvidíme, co bude jachty IMOCA čekat. Vedoucí Multi 50 Solidaires en Peloton Arsep kličkuje jak zajíc před dotírajícím chrtem. Na vině je proměnlivý vítr v ose hřebenu vysokého tlaku.
Po překonání hřebenu přijde na řadu rychle sílící pasát, který by měl vydržet mezi 20 a 30 uzly někam na půl cesty mezi Kanáry a Kapverdy. Pak bude slábnout. Nevýhodou východního křídla bude zadní vítr, ve kterém bude třeba halzovat. To je vidět na zeleném routingu připraveném programem Squid.
Západní křídlo
Žlutý routing je připraven pro západní křídlo. Zde program doporučuje zamířit na jih (Hugo Boss už otočila). Zpočátku na stoupačku, později se bude vítr stáčet k západu až severozápadu a slábnout. Následovat bude jdiná překážka, kterou na cestě do pasátu bude hřeben tlakové výše. Za ním by se měl dostavit pasát. Ten sice nebude nijak silný, ale půjde ze zadoboku. Kurz bude rychlý, bez halz.
Časový rozdíl
Do routingu jsme zadali bod jihozápúadně od Kapverd. Někde na této zeměpisné délce se budou jachty šikovat pro překonání rovníkových tišin. Východní křídlo (zelený routing) by mohlo být na místě za 4 dny a 10 hodin v pondělí kolem 1900. Západní křídlo (žlutý routing) by mělo ve stejném bodě zaostávat o 15 hodin.
Podle tohoto routingu, který vznikl na základě polár IMOCA 2012, které byly vybuzeny na 130 %, je to takto. Nemáme ale přesné poláry a překonání hřebenu tlakové výše je časově náročná záležitost. Stačí 6 uzlů větru a jede to, nebo ho je polovina a už je to o nervy.
Co se stalo a co se děje?
Alex Thomson se vyjádřil k tomu, proč si zvolil západní trasu. Na vině byla nehoda na plachtě používané na bočák. Utrhl se TACK plachty a s tím přišla časová ztráta. Vzhledem ke ztrátě již nemělo smysl stíhat jižní skupinu a volba padla na západ.
Kdo sleduje pozorně tracking na internetu, vidí, že se něco děje s výborně jedoucí PRB. Jachta stojí na místě. Na vině je penalizace, kterou dostala za porušení plomby první den závodu. Penalizace je 90 minut. Tato informace vychází z laickéhom překladu francouzské zprávy na Twitteru týmu.
Polohu lodí najdete zde.
2786
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?