Kdo podváděl při Vendée Globe?
Před dvěma dny jsme psali o podezření z podvodu při Vendée Globe. Nebylo jasné, koho se podezření týká. Již včera byl podezřelý známý, sám se přihlásil.
Podezřelou z podvodu ve Vendée Globe 2020/21 je francouzská jachtařka Clarisse Crémer. Její vyšetřování odstartoval anonymní email francouzské federaci FFVoile. Po úniku informace o vyšetřování sama Clarisse Crémer zveřejnila, že vyšetřování je vedeno proti ní. Zároveň ale popřela, že by porušila pravidla, která zakazují routing zvenčí (přípravu ideální trasy).
Vendée Globe zakazuje v pravidlech jakoukoli vnější pomoc a závodníci podepisují čestné prohlášení, že se k takové pomoci neuchýlí.
Nedovolený routing prý dokazuje nejméně tucet screenshotů, které se dostaly anonymním mailem na stůl FFVoile. V současnosti probíhá prověřování udání komisí, kterou sestavilo vedení závodu.
Konec spolupráce s Banque Populaire
Crémer se zúčastnila Vendée Globe 2020/21 v barvách týmu Banque Populaire a skončila na 12. místě jako nejlepší žena. V barvách týmu se chtěla zúčastnit i ročníku 2024. Mezitím však otěhotněla a tým se rozhodl skippera vyměnit. Důvodem měla být kvalifikační pravidla pro Vendée Globe. Zájem o ročník 2024 převyšuje počet míst na startu a přednost budou mít ti, kdo budou mít najeto v závodech více mil. Toto pravidlo platí pro všechny, a to měl být důvod nejistoty týmu Banque Populaire (účast v závodě, loď a kampaň by sponzora vyšly na nejméně 10 mil. euro). Crémer se toto řešení nelíbilo. Křičela, dupala, řvala, že je to diskriminace mladých maminek. Tým Banque Populaire se proto rozhodl z Vendée Globe vycouvat. Clarisse Crémer se nakonec ujal Alex Thomson se svým týmem. Sponzorem se stala společnost L´Occitane.
Nikdy jsem neměla v úmyslu porušit pravidla
Nyní se tedy objevilo anonymní udání a Clarisse Crémer odpovídá: „Ráda bych reagovala na nedávná obvinění proti mně vznesená. Dozvěděla jsem se o zahájení vyšetřování FFVoile, které souvisí s komunikací, kterou jsem vedla se svým manželem Tanguym Le Turquais během Vendée Globe 2020. Tato konverzace proběhla na satelitním telefonu. Byl ve vlastnictví mého tehdejšího týmu. Telefon jsem dala k dispozici, jakmile jsem dorazila na pevninu. Nikdy jsem nepodváděla. Nikdy jsem neměla v úmyslu během své plavby kolem světa porušit nějaká pravidla. Během našich rozhovorů, které byly většinou intimní, mi Tanguy nikdy neposkytnul žádné informace, které bych již neměla. Žádný rozhovor s ním mě nepřiměl ke změně kurzu, nebo ke strategickému rozhodnutí, které by ovlivnilo průběh závodu. Všechna rozhodnutí jsem vždy dělala sama a bez podpory, podle pravidel.“
Proč?
K anonymu a vyšetřování dodala: „Tři roky po skončení posledního Vendée Globe lze pouze spekulovat o důvodech a načasování tohoto anonymního odhalení. Vyhrazujeme si právo v případě potřeby podat stížnost. Jsem samozřejmě k dispozici Fédération Française de Voile a Vendée Globe aby transparentně analyzovaly naši komunikaci.“
Špatné pro vedení závodu
Celá situace je nemilá nejen pro Clarisse Crémer, ale také pro vedení závodu. Jakékoli pochybnosti o dodržování pravidel mohou vést ke snížení důvěryhodnosti závodu v očích veřejnosti a sponzorů. Bude zajímavé sledovat, jak se se složitým problémem popasuje komise, která má řešení na starosti.
1112
Související články
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
V úterý od 19:00 se můžete zúčastnit webináře o právě probíhající Vendée Globe. O závodu a jeho průběhu vám více řekne Milan Koláček, vynikající offshore jachtař, kterého všichni čtenáři Lodních novin znají.
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?