Kde je sauna nezbytností
Plavba mezi Švédskem a Finskem je plavbou saunovou krajinou. Sauna je všude, sauna je součást kultury, sauna je v každém domě a sauna je i v každém přístavu, kterému je možné říkat marína.
Zpáteční plavba ze Stockholmu do Finska začala v hlavním švédském městě ve stejnou chvíli, jako námořní manévry švédsko-finského dua spolu se silami NATO. Manévrů se zúčastnila i americká vrtulníková výsadková loď USS Kearsarge. Taková letadlovka jen pro vrtulníčky. Připomínám, že i ruská strana má hrozivě silné letadlovky. Má jich hmmm… Jednu. Toho času je na běžné tříleté údržbě. Pozor, nejedná se o údržbu po třech letech, ale o údržbu trvající 3 roky. Byl tam nějaký problém. Ruské námořnictvo o tom nerado mluví…
Foto Dan Přívara
Krásné chvíle na severu.
Vraťme se ale k plavbě severem Baltu. Po vymotání se z ostrovního království před Stockholmem následovala přeplavba na Alandy. Sezóna na severu ještě nezačala (vždyť to není tak dlouho, co slezl led), přístavy jsou všude volné. Turistická jachta je výjimkou, nikoli pravidlem.
Každá marína, která si jen trochu zaslouží to jméno, je vybavena saunou. Základní vybavení toaleta, sprcha a sauna. Vzhledem k jarním teplotám v této méně vyhřívané části světa je to rozumné opatření.
Foto Dan Přívara
Cesta ze sauny při západu slunce.
Z souostroví Alandy výprava organizovaná Lodními novinami zamířila na severovýchod do přístavu Turku. Hledat mezi ostrovy cestu, kudy je bezpečné plout, není v labyrintu snadné. Cesta do Turku je stále ještě velkou dálnicí, kterou plují ohromné trajekty na trase mezi dvěma skandinávskými zeměmi, ale hledání menších cest při pobřeží, se stěžněm a ponorem přes 2 metry, může být dětským motáním se v bludišti. Můžete mít správný směr, ale přitom totálně špatnou cestu.
A znovu navigační úkoly pro znalce kardinálního značení. V těchto vodách musíte znát barvy. Musíte vědět rozdíl mezi černou, žlutou a černou, nebo žlutou, černou a žlutou. Nebo mezi černou a žlutou a žlutou a černou. Vrcholové znaky vám nepomohou. Garantuji vám, že po jedné plavbě v těchto vodách si kardinály zapamatujete…
Foto Dan Přívara
Když nemusíte bojovat o plac v maríně.
Zatímco chlad je v místních vodách nevýhoda a bez pořádného oblečení je lepší na palubu nelézt, tak výhodou je naopak světlo. Dnes v oblasti zapadá slunce cca kolem. 2300 a vychází již ve 0400. V období mezi nečekejte tmu. Do půl jedné v noci je světla jako u nás do 2145 a pak do 0230 následuje asi taková tma, jako je u nás chvíli po 22. hodině. Když vám upadne šroubek z brýlí, budete ho hledat špatně, ale najdete ho. I bez baterky.
Na dnešek a zítřek si výprava nechala navigačně obtížnou, ale turisticky atraktivní plavbu skrz Turku Archipelago. Zítra navečer uvidíme, jestli se jim podařilo proplout bludištěm ve správném směru.
1458
Související články
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny
Dva podmořské komunikační kabely v Baltu přestaly fungovat během necelých 24 hodin. Jeden z Finska do Německa, druhý mezi Litvou a Gotlandem. Nezbývá, než se ptát spolu s Jeffrey Lebowskim (Dudem): „Jak to říkal Lenin. Hledej toho, kdo z toho může něco mít.“
Jachting od sauny k sauně
Jachting od sauny k sauně
Mnozí jachtaři již jsou plavbami na jihu Evropy znuděni a hledají jiné atraktivní lokality. Jachtařský instruktor Dan Přívara se příští rok znovu vydává daleko na sever, do oblasti plné ostrovů, ostrůvků, útesů a mělčin mezi Finskem a Švédskem. Jaká je plavba daleko na severu v době, kdy slunce (téměř) nezapadá?
Bludiště
Bludiště
Viděli jste někdy kardinální značení? Na to někteří odpovědí otázkou: „Co to je?“ Jsou místa, kde jsou bóje kardinálního značení výjimkou. Na druhou stranu jsou i labyrinty, kde rozlišení žluté a černé je jedinou cestou k cíli.