Každý svádí jiný boj
Na čele Vendée Globe vidí Yannick Bestaven, jak se jeho náskok hroutí jako hrad z písku. Charlie Dalin na druhém místě je jako vlk na stopě a větří krev ve vzduchu. Boris Herman velebí teplo a klid. Isabelle Joschke je ze hry venku a v bouři bojuje s pohybujícím se kýlem. Každý bojuje svoji bitvu…
Náskok se rozplývá…
Do cíle Vendée Globe zbývá nejrychlejším 5000 mil. Do pasátu, který je místem odpočinku, to je pro vedoucího Bestavena jen 500 mil. Zatímco pomalu stoupá proti větru, jeho soupeři letí na bočák dvakrát, či dokonce třikrát rychleji. Z náskoku 400 mil před víkendem zbývá jen 60 mil! Taková situace je velmi náročná na psychiku!
Pronásledovaní lovci
Charlie Dalin a Thomas Ruyant pronásledují vedoucího Bestavena a už mu šlapou na paty. Sami se ale musí koukat přes rameno. Zezadu na ně dotírá vynikající dvojice Damien Seguin a Louis Burton. Seguin pluje na lodi bez foilů. Navíc je handicapován. Levá ruka od zápěstí dolů mu chybí. Na Vendée Globe je poprvé a jede neuvěřitelný závod.
Louis Burton se již podruhé dotahuje na medailové příčky. V Indickém oceánu se dokázal z hloubi pole vyšplhat až na druhou příčku. Z té ho sesadily závady na autopilotu a následně poškozená kolejnice hlavní plachty na stěžni. Musel zastavovat u ostrova Macquarie, aby závadu opravil. Po opravě ztrácel na nejlepší 1000 mil a byl na 11. místě. Nyní je pátý, jen 200 mil za Bestavenem a 40 za třetím Ruyantem.
Teplo a klid
Čtveřice Dutreux, Herrmann, Pedote a Le Cam se také dotáhla. Ztrácí 320 až 350 mil. A užívá si konečně klidné plavby. Jak říká Boris Herrmann: „O tomto momentu jsem snil. Teplo… Střední vítr do zad. Žádné rány, mlácení, údery. Plavba bez strachu, že něco zničím. Bez obav. Odsud až po Azory to bude snadno zvládnutelná plavba. Během 12 hodin se oteplilo tak, že ze dvou teplých vrstev jsem přešel do trička. Za to jsem vděčný. Spánek a odpočinek, to je na programu dne. Mám seznam potřebných prací na lodi, ale ty mohou počkat. Nejdřív se musím opravit sám. Užívám si klidu.“
Joschke končí
Nejlepší žena v tomto ročníku Isabelle Joschke odstoupila. Poslední týden pro ni byl těžký. Když se blížila k mysu Horn, přišla o poslední čidlo windmetru. Autopilot už nemohl jet ve větrném módu. Pak začalo zlobit naklápění kýlu. Nakonec musela použit možnost nouzového zamykání kýlu ve středové poloze. Nemohla kýl naklápět, ale mohla pokračovat v závodu.
V sobotu nouzový zámek nevydržel. Kýl se začal volně pohybovat pod lodí. Nebyla jiná možnost než odstoupit. Po všech útrapách Jižního oceánu musela Isabella odstoupit v poslední bouři jižního Atlantiku. Nyní čeká s nezajištěným kýlem, než tlaková níže přejde, aby se mohla rozhodnout, do jakého bezpečného přístavu zamíří.
Je 1100 mil daleko od nejbližšího pobřeží a kýl se jí volně pohupuje pod lodí. To není jednoduchá situace…
Pip Hare dokázala vyměnit kormidlo
Vyměnit sám kormidlo na lodi dlouhé 18 metrů není sranda. Ale jde to! To věděla Pip Hare, když objevila prasklinu v ose kormidla. Věděla, že jedinou možností pro dokončení závodu je výměna. V podpalubí s sebou vezla náhradní, jako by s alternativou počítala. Bylo třeba počkat na chvíli, kdy vítr zeslábne a vlny se zmenší. Nakonec se do díla pustila ve větru 16 – 18 uzlů. Loď stabilizovala vodní kotvou.
Hodiny příprav a 90 minut práce. Vše se podařilo a fantasticky jedoucí anglická závodnice může v závodu pokračovat.
Prasklý trup
Dalším bojovníkem s osudem je Seb Destremau na Merci. Po dlouhých bojích s autokormidlem nyní objevil příčnou prasklinu v trupu za čelenem. Nejprve měl obavy, že prasklina by mohla způsobit pád stěžně, protože na přídi drží přední stěh. Designér lodi ho však ujistil, že tomu tak není a že může pokračovat. Před sebou teď má polovinu světa. Bez genakeru a spinakeru… Pokud se mu nepodaří prasklý trup u čelenu opravit…
Taková je situace ve startovním poli po víkendu. O vítězství v závodě se ještě může poprat nejméně 5 závodníků. Takto vyrovnaná VG tu ještě nebyla. Je to velké drama a bude jím až do cíle. Nezapomeňte na čtvrteční přednášku o Vendée Globe s Milanem Koláčkem!
Polohu lodí najdete zde.
2727
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?