Kapverdy – Kapské město
Druhá etapa The Ocean Race je v plném proudu. Pětice jachet IMOCA vyplula na jih Atlantikem do Kapského města. Skipper týmu Malizia Boris Herrmann etapu vynechává. Důvodem je opařená noha z první etapy.
Zastávka v Mindelu na Kapverdech nebyla dlouhá. V sobotu nad ránem vítězný tým Holcim-PRB protnul cílovou čáru a včera odpoledne již bylo zase odstartováno. Tentokrát do velmi slabého větru. Vraťme se ale ještě k závěru první etapy.
Tým Holcim-PRB zvítězil s bezpečným náskokem téměř 3 hodin na druhý 11th Hour Racing. O další 2 hodiny a 45 minut později doplul do cíle německý tým Malizia. Vítěz potřeboval k plavbě z Alicante na Kapverdy 5 dnů a 11 hodin. Vezmeme-li v úvahu, že celá první část až za Gibraltar bylo křižování proti bouřlivému větru, je to výborný výsledek.
Do cíle dopluly všechny jachty. To je také důležité plus. Některé jachty IMOCA jsou vlastně nové, a navíc nejsou příliš ideální na stoupačku. Přesto vydržely více než dva dny bouřlivé stoupačky a až na opravitelné drobnosti se jim podařilo doplout do cíle v plném počtu.
První etapa, které se zúčastnily také jachty VO65, ukázala, jak odlišné budou záběry z jachet IMOCA a VO65. Na palubách VO65 je početná posádka po uši zabalená ve žluťácích a ve vysokých rychlostech je stále zaplavována vodou. Jachty IMOCA mají zakrytý kokpit plný monitorů, a posádka v tričku ovládá vše zevnitř. Navíc v minimálním náklonu, protože dynamická stabilita je dána vztlakem na foilu na závětrné straně.
Ve druhé etapě chybí dva skippeři z první části. Boris Herrmann, skipper týmu Malizia, si v závěru druhé etapy opařil nohu. Lékaři mu doporučili, aby zůstal na břehu. Na lodi hrozila ve zranění infekce. Na jeho místo zaskočí Will Harris. Do týmů přichází jako náhrada trojnásobný vítěz La Solitaire du Figaro a patý z Vendée Globe Yann Elies.
K další výměně došlo na palubě Guyot environnement. Pauzu si bere Benjamin Dutreux, kterého nahrazuje další Figarista Sebastien Simon.
Na palubu 11th Hour Racing nastoupila do druhé etapy Justine Mettraux, která vystřídala Francescu Clapcich.
Druhá etapa startovala včera asi hodinu před západem slunce. Vítr vál jen velmi slabý a stabilní pasát bude nejspíše absentovat až do rovníkových tišin. Startovní pole nejprve zamířilo na jih, dnes následovalo několik halz a nyní všech pět startujících jachet míří k jihozápadu. Konzervativní variantou trasy je překonávání tišin mezi 27 – 28°západní délky, kde jsou obvykle nejužší.
Na čele pluje tým Biotherm, před 11th Hour Racing a Holcim-PRB. Rychlost se ve slabém větru pohybuje mezi 10 a 13 uzly.
Polohu jachet najdete zde.
545
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?