Kam uvázat fendry
Připlouváte zádí k molu a posádka začíná vyvazovat fendry. Obvykle to dopadne tak, že nejvíce fendrů je na přídi, kde jsou nejméně třeba. Kde je jejich správné místo?
Začneme tím, proč je většina fendrů na přídi. Na zádi je bimini, kolem kterého se špatně pohybuje, proto tam posádka fendry neváže. Naopak na přídi se vyvazují nejlépe.
Proč je chyba mít fendry na přídi? Jachty jsou na přídi úzké a nedotýkají se. Proto je zbytečné tam mít fendry.
Více k zádi
Zádě moderních jachet jsou naopak široké. Couvám-li k molu, budu se okolních jachet dotýkat nejprve zádí. Proto je třeba s fendry začít daleko na zádi. Například u zadního koše (nerezové zábradlí na zádi). Pak už pokračuji dopředu tak, abych pokryl fendry nejširší části jachty. Poslední fendr stačí v místě, kde se jachta zužuje k přídi.
Metoda Pacák
Jiří Pacák, který zajíždí do přístavů dnes a denně již cca dvě desítky let, volí ještě jiný způsob uvázání fendrů. První fendr je až na zádi, na hraně zrcadla a boku. Je uvázán hodně napevno, aby neměl možnost vyskočit, když se trupy vůči sobě vzájemně pohybují. Vypadá to zvláštně, ale je to praktické.
Když mě sfoukne vítr?
Vzhledem k tomu, že na přídi není žádný fendr, je dobré mít jednoho člena posádky, který má připraven fendr v ruce a pokud příď sfoukne vítr, strčí fendr tam, kde je třeba.
Mnohé další zajímavosti o přístavních manévrech najdete zde.
6850
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.