K čemu je polární diagram
K čemu se nám hodí polární diagram? Není to jen pomůcka pro závodníky? Nebo může být i pro turistické jachtaře důležitým vodítkem?
Začneme tím, co to polární diagram vlastně je. Je to graf (může jít o tabulku s čísly), který zobrazuje závislost rychlosti jachty na směru a rychlosti větru. Můžeme to také říci jinak. Fouká-li vítr o rychlosti X z úhlu Y, měla by jachta plout rychlostí Z.
Pro závodní jachtaře je tento graf velmi důležitý. Udává tzv. target speed, neboli rychlost, kterou by jachta měla plout, pokud jsou podmínky takové a takové. Nepluje-li jachta touto rychlostí, je něco špatně na trimu. Nebo je na kýlu (kormidle, lodním šroubu…) igelitová taška, řasa, nebo kdovíco. Nedosahujeme-li target speed, je něco špatně.
To je použití pro závodní jachtaře. I pro turisty jsou však informace z polárního diagramu důležité. Například ve chvíli, kdy chtějí využívat některý z navigačních programů, které podporují weather routing (optimalizace trasy v závislosti na předpovědi počasí). Při weather routingu se bez polárů jachty neobejdeme.
Polární diagram obvykle dodává výrobce jachty. Může ale jít o nepřesné hodnoty. Výpočet může být proveden pro celospírovou hlavní plachtu, kdežto vy máte plachtu rolovací. Nebo počítá s kýlem 220 cm a vy máte 180 cm. To vše má na výslednou rychlost vliv.
Polární diagram od výrobce můžeme použít. Do budoucna ale není špatné počítat s jeho úpravami, díky kterým se dostaneme na přesnější diagram, který bude znamenat přesnější výsledky routingu. To bude znamenat, že poplujeme rychleji a přesněji k cíli. Na delších plavbách to může znamenat úsporu v řádu dnů.
4659
Související články
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?