K čemu potřebujeme navigační stolek?
Navigační stolek dnes slouží jako sklad nabíječek, telefonů a tabletů. Na některých lodích už není vůbec. Je to bezpečné?
Navigace se dnes na mnoha lodích cele přesunula ke kormidlu. U kormidla je mapový plotter, v podpalubí jsou možná někde schovány použitelné mapy. Příprava na plavbu však není jen o tom, říci si, že dalším cílem je ostrov Lefkas.
Zodpovědná příprava na plavbu začíná volbou cíle v závislosti na předpovědi počasí. K volbě cíle je nezbytné studium pilota, ve kterém se dozvíme, co nás v cílové lokalitě čeká a jak bude dané místo chráněno při počasí, které je očekáváno.
Dalším krokem je příprava trasy z A do B. Hledáme mělčiny a útesy, které na cestě čekají a připravujeme si bezpečnou trasu kolem těchto nebezpečí.
Nejsme-li v přílivových vodách, nemusíme řešit proudy. V přílivových vodách je sled proudů důležitý proto, abychom věděli, kdy vyplout a jakým kurzem plout nejdříve.
Dále řešíme alternativní cíle pro případ, že bychom do primárního cíle nedopluli. Opět s rozvahou o navigačních nebezpečích, které nás na cestě čekají.
Teprve po podobné přípravě bychom měli vyplouvat. Dovedete si představit, že si tuto přípravu děláte na mapovém plotteru v kokpitu? Když na plotter pere sluníčko, nebo zrovna prší? Potom tedy plujete bez přípravy a vaše plavba již má v sobě určitý prvek nebezpečí.
Navigační stolek tedy není přežitek z dob kapitánů s čepicemi. Stále má svůj smysl.
Samozřejmě je možné celou přípravu udělat na stole v salonu. Pokud zrovna nesnídáte. Alespoň mapy a pilota odpovídajících kvalit však musíte mít po ruce.
4148
Související články
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?