Jubilejní Vendée Globe má za sebou první noc
Včera hodinu po poledni odstartoval jubilejní 10. ročník sólového závodu kolem světa Vendée Globe. Největší svátek offshore jachtingu na světě. Statisíce diváků vyprovázely 40 závodníků na start. Emotivní okamžik, který se opakuje jen jednou za 4 roky.
Vendée Globe není standardní závod. Je plný emocí. Létáme do vesmíru, na druhý konec světa jsme schopni se přepravit v řádu hodin, na nejvyšší hory šplhají primátoři hlavních měst a letní cesty k moři na Balkán jsou všední maličkostí.
Sólová plavba kolem světa je stále sólovou plavbou kolem světa. Inflace zanedbatelná. Každý, kdo jen čichnul k jachtingu, si dovede představit náročnost takového podniku. Nebo možná nedovede, ale ví, že je to horší, než si představit dovede. Přesto o tom mnozí sní.
V tom je kouzlo Vendée. I dnes spojuje vrcholnou sportovní událost s dobrodružstvím a se sny mnohých. Stále je to plavba kolem světa, která v minulosti stála životy tisíce námořníků. A ani dnes není návrat jistotou. Jsou místa, kde vám v nouzi nepomůže nikdo jiný než ostatní závodníci. Jachtaři se vydávají do nejizolovanějších míst na planetě, do míst, kde bouře jsou všednější než čerstvé novinky ze světa.
Už od časného rána vyplouvaly z přístavu Les Sables závodní jachty. Na cestě kanálem do moře je vyprovázeli diváci. Statisíce diváků se přišli rozloučit s námořníky, kteří se vydávali na plavbu kolem planety Země. Na pontonu se jachtaři zdravili s minulými účastníky regaty. Přítomen byl Pete Goss, který v bouři Jižního oceánu zachránil Raphaela Dinelliho z potápějící se jachty. Jediný dvojnásobný vítěz Michel Desjoyeaux je tradičním hostem v přístavu. Nejstarší startující Jean Le Cam (66 let) si před nástupem na svoji novou jachtu potřásl rukou s Vincentem Riou, který ho zachránil z překlopené VM Materiaux u mysu Horn.
Počasí bylo tentokrát k závodníkům hodné. Vítr zanedbatelný, moře klidné. Nebylo snadné se dostat přes startovní čáru. V severovýchodním větru se startovalo na zaďák.
Smolařem na startu byl Novozélanďan Conrad Colman. Namotal si otěž genakru na lodní šroub a nemohl odstartovat. Potřeboval asistenci svého týmu. Nakonec startoval se zpožděním 75 minut.
Někdy je však vítr nevyzpytatelný. Jen pár hodin po startu byl ve vedení. Už není, moderní lodě jsou rychlejší, ale byl.
Po noci plné halz, tedy noci vyčerpávající, je na čele největší favorit Charlie Dalin. K mysu Finisterre mu zbývá 160 mil. Pluje rychlostí 23 uzly a náskok na druhého Sebastiena Simona je 11 mil. Od 3. do 5. místa jsou seřazeni další favorité Sam Goodchild, Yannick Bestaven a Thomas Ruyant. Více než 25 mil ztrácí na Dalina další z favoritů Jeremie Beyou.
Zajímavé je porovnat trasu vedoucí skupiny a veterána Jaena Le Cama (již jeho 6. Vendée Globe, jen jednou nedokončil). Le Cam pluje na nové jachtě, která nemá foily, jen klasické daggerboardy. Pluje mnohem více po větru než jachty foilující.
Z ostatních favoritů ztrácí Yoann Richomme (10. místo), Boris Herrmann (24.), nebo Samantha Davies (až třetí od konce).
Polohu lodí najdete zde. Jen si vypněte nepřehledný 3D mód. Vlastně dva 3D módy. Nejprve vypnout 3D mapu a pak dole (DISPLAY otevře další menu) i 3D zobrazení lodí.
685
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?