Jirka Pacák už je zase na moři...
Kurzy Lodních novin už běží. Půlka března a první dva praktické kapitánské kurzy jsou v plném proudu. Čtyři kurzisté na palubě, každý vlastní kajutu. Hned celou neděli se pilovali přístavní manévry a v tom se bude pokračovat celý týden. Jeden kurz vede snad všem dobře známý Pacák Jiří, na druhé lodi mu sekunduje Dan Přívara.
Celá neděle byla věnována přístavním manévrům. K molu, od mola, k molu, od mola, k molu… Až se všem zatočí hlava. Podle nás jsou přístavní manévry alfou a omegou kapitánského kurzu, proto ten dril. Díky tomu, že jsou na kurzu jen 4 účastníci, každý stráví za kormidlem dostatek času a všichni se rychle protočí. No a pokrok v neděli pak znamená, že celý týden již s lodí zajíždějí do přístavů kurzisté.
Přístavními manévry se však nekončí po neděli. Opakování bude probíhat celý týden. Manévry jsou největší stres a je třeba získat jistotu. Bez toho je rodinná dovolená (nebo dovolená s přáteli) neklidná, obavy z přístavů, divočina na palubě. Myslím, že to mnozí znají.
Vítr zatím kurzu přeje. Vypadá to na 10 – 20 uzlů během celého týdne, tedy ideální jachtařské podmínky. Inu, březen je větrný měsíc. Dnes a zítra bóra, ve čtvrtek a pátek jihozápad a západ.
Vedle přístavních manévrů je na programu trim plachet, obraty, manévry, kotvení, samozřejmě check in a check out se všemi jeho tajnostmi, práce s lany, správné uzlování po celý týden, záchranné vesty a jejich použití (na palubě máme pro každého samonafukovací vestu), dennodenní rozbor metea, refování plachet, muž přes palubu, něco o pyrotechnice, teorie havárií, samozřejmě COLREG a navigace, plavba ve ztížených podmínkách a nezbytná – BEZPEČNOST.
Během našich kurzů se nevydáváme na dlouhé a monotónní plavby, ale snažíme se maximálně pracovat a procvičovat. Čas je třeba využít na maximum.
Pokud máte o naše kurzy zájem, máme jedno volné místo na kapitánském kurzu již od soboty a jinak v průběhu dubna se nám jeden termín uvolnil na přístavních manévrech v Chorvatsku.
551
Související články
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.