Jih nebo západ?
V neděli odstartovala v Lisabonu druhá etapa Volvo Ocean Race. Cíl je v Kapském městě. Tedy na jih. Startovní pole ale směřuje k západu. Proč?
Při plavbě na jih Atlantikem je třeba věnovat pozornost rovníkovým tišinám. Pokusíte-li se přejet tišiny co nejdále na východě, uvíznete v nich. Schramstnou vás a podrží na pěkně dlouho.
Můžete je přejet daleko na západě. Tam jsou úzké, nebo dokonce neznatelné. Nevýhodou ale je, že na jižní polokouli poplujete v pasátu příliš ostře na vítr. To je pomalé.
Proto se tišiny překonávají kolem 28° západní délky. Je to kompromisní místo. Tišiny jsou zde užší a pasát na jižní polokouli se stále dá dobře a rychle jet.
Cesta na 28°
Vyplujete-li z Lisabonu přímo na jihozápad, tedy nejkratší trasou, budete muset stále halzovat. Navíc se vám do cesty postaví Kanárské ostrovy a Kapverdy. Za ostrovy jsou dlouhá pásma větrného stínu. Nikdo nechce riskovat, že se do nich dostane.
Proto taktika velí, plout co nejdále k západu. Co nejdále, co meteorologické podmínky dovolí. Nyní podmínky umožňují rychlou plavbu daleko k západu. Proto všichni směřují tím směrem.
Celé startovní pole proplulo severně od Madeiry, také kvůli větrnému stínu, a hledá ideální pozici pro vstup do rovníkových tišin za cca tři dny.
To je taktika dnešních dnů. A proto také pořadí jachet podle vzdálenosti do cíle není rozhodující. Na čele je nyní ten, kdo je nejdále na jihozápad, nikoli na jih
33 uzlů po startu
Na startu v Lisabonu vál severní vítr (Portugalský pasát) rychlostí kolem 30 uzlů. Vlnění dosahovalo výšky 4 metrů. Razantní podmínky znamenaly razantní start. Dongfeng to vytáhl až na 33 uzlů. Na palubě Turn the Tide of Plastic srazila vlna Biancu Cook z boku lodi do kokpitu. Byla přivázaná a vlna ji pohodila na podlahu. V leže na zádech se na ní valily tuny vody jdoucí přes palubu. Záchranná vesta si to vyložila jako pokyn k činnosti a nafoukla se. Studená sprcha s vestou na krku.
Velmi složité chvíle zažívali také reportéři na palubách. Zběsilý let znamenal, že u stolku v podpalubí nebylo možné sedět. Vlny a nárazy smýkaly osobou pracující na počítači stejně, jako zuřivý teriér kusem hadru. Skvělé podmínky pro hru na pravdu: Trpíš mořskou nemocí?
Co dále?
Dnes už jsou podmínky klidnější. Vítr kolem 20 uzlů, rychlost lodi podobná. Čeká se jen na správný moment pro definitivní halzu k jihu.
Polohu lodi najdete zde.
4553
Související články
A skippeři nebudou mit co žrat!
A skippeři nebudou mit co žrat!
Volvo Penta představuje nový Assisted Docking System. Jde o zjednodušení ovládání jachty v přístavech na maximální možnou mez. Jachtu vede při manévrech kormidelník, ale většinu komplikací odstraní nový systém.
Umět, nebo neumět? Virtuos, či analfabet?
Umět, nebo neumět? Virtuos, či analfabet?
Volvo Penta představilo motorák, který zajede do místa v maríně sám. Mohutná reklamní show amerického stylu s velkohubými řečmi. Je toto cesta do budoucnosti? Bude technika řešit to, co se odmítáme naučit?
Na kitu 277 m vysoko
Na kitu 277 m vysoko
Zastávka Volvo Ocean Race v Kapském městě je dlouhá a týmy se nudí. Brunel se dal dohromady s dánským kiterem Nickem Jacobsenem a ten vylétl vysoko do oblak.