Jen 200 mil od ledu!
Plujete daleko na jihu, jen 200 mil zbývá do antarktického ledovce. Hrozí nebezpečí střetu s ledovými krami. Jak rychle poplujete?
Pokud na lodi bude početná posádka, stále někdo na hlídce můžete plout plnou rychlostí. Pokud dobře fouká, tak 6 – 7 uzlů, to by šlo, ne?
Ano, to by šlo. Ale na trimaranu Macif pluje jen jeden muž. Francois Gabart. Sólový jachtař, který vyhrál v roce 2013 Vendée Globe. Nemůže se 24 hodin denně věnovat sledování moře před přídí, musí také odpočívat. A také nepluje rychlostí 7 uzlů, ale 31 uzel.
Francois Gabart chce překonat rekord v sólové plavbě kolem světa, který drží Thomas Coville. Rekord má hodnotu 49 dnů. Dnes má Gabart na rekord náskok 730 mil. Tedy jeden den plavby. To je náskok, který se může rozplynout jak pára nad hrncem.
S ledovci za zády
Gabart se už podruhé během plavby Jižním oceánem spustil daleko na jih. Je jen pár hodin plavby od Antarktidy. Dnes v noci halzoval na 60° jižní šířky. Jen 200 mil od stabilního ledového příkrovu. Pluje v místech, kde hrozí extrémní nebezpečí střetu s plovoucím ledem. Navíc v místech, kde pomoc je velmi daleko. Teplota vody je na nule, teplota vzduchu variuje podle směru větru. Při větru od jihu může klesnout i hluboko pod nulu. Přitom letíte rychlostí přes 30 uzlů, kolem vodní tříšť jak z požární hadice. BRRR… Nepředstavitelné podmínky.
Bez noci
Plavba daleko na jihu má jednu výhodu. Čím dále na jih, tím kratší noc. Slunce nyní zapadá pod obzor jen na 6 hodin. Noc už je světlá, žádná tma. Velká výhoda, když jsou ledovce kolem. Můžete být stále v pozoru. Tedy v případě, že si nepotřebujete oddychnout. To asi po 22 dnech na moři neplatí. Noc či den, ono je to nakonec jedno...
Údržbář
Kromě podmínek, které jsou tvrdé, se Francois pere i s technikou. Při plavbě kolem světa stále na lodi něco vypovídá službu. Když nenavigujete, netrimujete, nespíte, či nevaříte, je třeba opravovat. Francois si nyní již po několikáté hraje s rolfokem. Jeho buben na navíjení lana se rozpadá a Francois ukazuje své technické dovednosti, které jsou pro sólového jachtaře nezbytným předpokladem, pokud chce patřit mezi nejlepší.
Sprint k Hornu
Co se týče výhledu na další dny, nezdá se, že by se měly před přídí objevit nějaké velké překážky. Gabart to má k mysu Horn něco málo přes 4100 mil. Zdá se, že by tuto vzdálenost mohl dát za cca 6 dnů. To by znamenalo 29 dnů po startu a náskok 2 dny na rekord. Jestli naše předpověď vyjde, uvidíme v sobotu.
Polohu lodi najdete zde.
3748
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Přešel Messinu suchou nohou
Přešel Messinu suchou nohou
Nejde sice o biblický zázrak, i když pro mě to určité prvky zázraku jeví. Jaan Roose z jisté nejmenované pobaltské země přešel po kusu popruhu Messinu. Mezi dvěma elektrickými sloupy, které si jistě ti, kdo tudy pluli, pamatují. 3646 metrů, ve výšce 220 metrů nad hladinou moře.