Jednoduchý trim geny a hlavní plachty
Trim plachet je stále znovu opakovanou slabinou rekreačních jachtařů. Přitom pro základní jednoduchý trim stačí málo, velmi málo.
Správný trim plachet je alchymie sestávající z mnoha prvků. Navíc s určitou porcí subjektivních preferencí. Cílem tohoto článku však není přiblížit se na dosah dokonalosti, ale jen se posunout z docela špatně na není to ono, ale ujde to.
Stále znovu se s tím setkáváme na kurzech. I jachtaři, kteří neplují málo, dělají při trimu základní chyby.
Chceme nyní jednoduchost, jen základní radu, nic víc. Neřešíme výtahy, otěžové vozíky, zadní stěhy… Jen otěž, nic víc.
Začneme genou. Máme ji přitaženou, neflatruje. Tak povolujeme otěž. Povolujeme, povolujeme, dokud nezačne flatrovat. Začne flatrovat, tak jen mírně přitáhneme, aby přestala. I to je to… Pro začátek dobré.
Následuje hlavní plachta a uděláme to stejně. Povolujeme, začne flatrovat, mírně přitáhneme. Je to velké zjednodušení, ale lepší než mít vše dorvané na doraz.
A ještě drobnost na závěr. Když už se o trim snažíte, je dobré, aby jachta plula v kurzu. Proto je s některými kormidelníky lepší zapnout autokormidlo.
1018
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?