Jednoduchý trim geny a hlavní plachty
Trim plachet je stále znovu opakovanou slabinou rekreačních jachtařů. Přitom pro základní jednoduchý trim stačí málo, velmi málo.
Správný trim plachet je alchymie sestávající z mnoha prvků. Navíc s určitou porcí subjektivních preferencí. Cílem tohoto článku však není přiblížit se na dosah dokonalosti, ale jen se posunout z docela špatně na není to ono, ale ujde to.
Stále znovu se s tím setkáváme na kurzech. I jachtaři, kteří neplují málo, dělají při trimu základní chyby.
Chceme nyní jednoduchost, jen základní radu, nic víc. Neřešíme výtahy, otěžové vozíky, zadní stěhy… Jen otěž, nic víc.
Začneme genou. Máme ji přitaženou, neflatruje. Tak povolujeme otěž. Povolujeme, povolujeme, dokud nezačne flatrovat. Začne flatrovat, tak jen mírně přitáhneme, aby přestala. I to je to… Pro začátek dobré.
Následuje hlavní plachta a uděláme to stejně. Povolujeme, začne flatrovat, mírně přitáhneme. Je to velké zjednodušení, ale lepší než mít vše dorvané na doraz.
A ještě drobnost na závěr. Když už se o trim snažíte, je dobré, aby jachta plula v kurzu. Proto je s některými kormidelníky lepší zapnout autokormidlo.
1261
Související články
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.
Proč nerolovat v silném větru genu
Proč nerolovat v silném větru genu
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost?
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?