Jednoduchý trim geny a hlavní plachty
Trim plachet je stále znovu opakovanou slabinou rekreačních jachtařů. Přitom pro základní jednoduchý trim stačí málo, velmi málo.
Správný trim plachet je alchymie sestávající z mnoha prvků. Navíc s určitou porcí subjektivních preferencí. Cílem tohoto článku však není přiblížit se na dosah dokonalosti, ale jen se posunout z docela špatně na není to ono, ale ujde to.
Stále znovu se s tím setkáváme na kurzech. I jachtaři, kteří neplují málo, dělají při trimu základní chyby.
Chceme nyní jednoduchost, jen základní radu, nic víc. Neřešíme výtahy, otěžové vozíky, zadní stěhy… Jen otěž, nic víc.
Začneme genou. Máme ji přitaženou, neflatruje. Tak povolujeme otěž. Povolujeme, povolujeme, dokud nezačne flatrovat. Začne flatrovat, tak jen mírně přitáhneme, aby přestala. I to je to… Pro začátek dobré.
Následuje hlavní plachta a uděláme to stejně. Povolujeme, začne flatrovat, mírně přitáhneme. Je to velké zjednodušení, ale lepší než mít vše dorvané na doraz.
A ještě drobnost na závěr. Když už se o trim snažíte, je dobré, aby jachta plula v kurzu. Proto je s některými kormidelníky lepší zapnout autokormidlo.
311
Související články
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
Ovládací prvky přední plachty
Ovládací prvky přední plachty
Potřebujete plout stejně rychle, jako pluje váš soused. Co vše můžete udělat proto, aby byla vaše gena ideálně nastavená? Jaké všechny trimovací prvky jsou k dispozici?
Když nejde odpadnout…
Když nejde odpadnout…
Dvě plachetnice se křižují, jachta s větrem zleva by měla uvolnit cestu, kormidelník to vidí, vše vypadá pod kontrolou. Nestane se však nic, ozve se rána a je tu nepochopitelná kolize.