Jarní leštění jachty
Jak se změní trup jachty poté, co prošel jarním čištěním a leštěním? Jachtu Christine jsme přivezli na podzim z Holandska. Za sebou měla kromě jiného i několik posledních let stání na souši. Na palubě i trupu to bylo vidět.
Jednou z posledních činností před spuštěním na vodu bylo čištění a leštění trupu. Bylo nám jasné, že to pomůže, jinak bychom to nedělali, ale že bude výsledek tak velký, to nás překvapilo.
Na čištění a leštění jsme použili sadu prostředků značky Sea Line. Protože jsme Sea Line používali poprvé, nechali jsme si doporučit sadu prostředků, které povedou k nejlepšímu výsledku (samozřejmě s ohledem na cenu) od prodejce v ČR Viktora Brejchy. Po konzultaci na místě nám doporučil sadu ve složení:
Brayt C1 Odstraňovač nečistot
Brayt C2 Koncentrovaný čistič
Brayt S0 Marine Proffesional
Brayt S05One Step, Heavy Cut & Gloss
Brayt S1 Marine
Brayt S5 Quick Wax
Práce s čistícími prostředky byla jednoduchá. Překvapivé bylo, co vše dokázal odstraňovat nečistot C1 rozpustit. Neodolaly mu ani zaschlé kusy sikaflexu v protiskluzu na palubě. A nakonec ani podrážka pracovních bot, které se po čase začaly lepit k podkladu. Ani Vibram neodolal síle rozpouštědla. C2 po rozředění vodou mohl z paluby a trupu umýt všechny běžné nečistoty a pod zašedlým přelivem se začala objevovat bílá paluba.
Následovalo leštění bílé na palubě a nástavbě pastou S0 a na modrém trupu S05. Především leštění trupu mělo ohromný efekt. Matný křídový povrch trupu se po leštění poprvé po mnoha letech rozsvítil. Ještě to ale nebyl finální povrch.
V dalším kroku jsme použili přípravek S1, který lesk ještě prohloubil. Zatímco práce s pastami S0 a S05 byla časově náročnější, s S1 již šlo leštění mnohem rychleji. Při použití všech tří leštících past jsme používali leštičku s kotouči o průměru 180 mm. Pouze menší místa na palubě a nástavbě jsme leštili excentrickou bruskou s kotoučem menšího průměru.
Nakonec jsme na trup nanesli ochranný vosk S5. Jeho rozleštění již probíhalo ručně handem. Výsledkem bylo, že se trup rozzářil hlubokým leskem, který jsme již od 48 let staré jachty nečekali.
Celkové čištění a leštění trupu a nástavby nám ve dvou osobách zabralo 2 pracovní dny.
Produkty Sea Line je možné zakoupit online zde. Pokud je objednáte do konce dubna a do poznbámky v objednávkovém formuláři napíšete kód "Lodní noviny", získáte na produkty 10% slevu.
4319
Související články
Tři největší nepřátelé plachet
Tři největší nepřátelé plachet
Jací jsou tři největší nepřátelé plachet? Životnost jim můžete prodloužit, nebo jim jí také zkrátit na minimum. Záleží jen na vás, jak se k nim budete chovat. A nejde o malé částky…
Jak je to s praním žluťáků
Jak je to s praním žluťáků
Když jsem s jachtingem začínal, údržba plastového oblečení do deště asijské výroby se neřešila. Dříve či později prasklo. Kalhoty v rozkroku, bunda v podpaží. Dnes je to s materiály jako Gore-Tex jinak. Údržba důležitá. Je třeba Gore-Tex prát?
Nic není na lodi tak snadné, jak to vypadá
Nic není na lodi tak snadné, jak to vypadá
Potřebujete na lodi opravit prkotinu. Práce na… Když budu pesimista, tak maximálně na hodinu. Kolik času si musím na takovou opravu rezervovat? Vzhledem k tomu, že jisté zkušenosti již s pracemi na palubě a v podpalubí mám, řekl bych, že den. Možná dva!