Jaký je postup při odplouvání přes záďový spring?
Na videu je znázorněný přesný postup odplouvání od mola přes záďový spring. Včetně pořadí odvazování jednotlivých lan. Tento postup je vhodný alespoň pro dvoučlennou posádku.
Dan Přívara připravil jednoduchou, ale naprosto přehlednou animaci, která vám pomůže při odplouvání z pozice bokem u mola. Šlo především o to, aby vše bylo zřejmé a naprosto přehledné. Proto jednoduchý model lodě, proto jednoduchost v animaci. Aby při sledování nic nerušilo.
Dvoučlenná posádka
Již jsem zmínil, že jde o postup vhodný pro nejméně dvoučlennou posádku. Kormidelník je u kormidla, druhý člen posádky povoluje příďové lano na přídi. Jachta je celou dobu pod naprostou kontrolou, nemůže se stát, že by někam ujela.
Vítr
Manévr je ideální při větru od přídě. Ten může být i velmi silný. Jen je v tom případě třeba počítat, že vítr bude manévr urychlovat a je nutné být při odvázání záďového springu rychlý, aby vítr jachtu nepřetočil.
Při větru od zádě se plocha jachty vystavené větru s vytočením zvětšuje a vítr má tendenci příď tlačit zpět. Při větší síle větru můžeme zjistit, že nejsme schopni příď dostatečně vytočit. V tom případě ale nejde o nebezpečnou situaci, ubereme zpětný chod a vítr tlačí jachtu zpět k molu. Dokud nevyvážeme záďové vyvazovací lano, musíme mít stále zařazený zpětný chod, aby jachta nepopojela dopředu.
Při větru z boku záleží na síle větru. Při slabším větru jsme příď schopni dostatečně vytočit, abychom mohli odplout, při silnějším větru nemusí být síla motoru dostatečná a vítr nedovolí přídi jachty se dostatečně vzdálit. K rozhodnutí je třeba zkušenost, nebo zkouška. V případě, že je využití možné, je třeba v poslední fázi manévru rychle stáhnout záďový spring a zařadit přední chod, aby vítr příď nestočil zpět.
Vane-li vítr od mola, obvykle není tento manévr třeba, protože vítr jachtu od mola vzdálí sám. Manévr je ale samozřejmě použitelný.
Jeden i dva kormidelní listy
Při manévru nezáleží na počtu kormidelních listů, nevyužíváme prop wash, kormidlo je stále na středu. Je tedy vhodný i pro jachty s dvojicí kormidelních listů.
Toto a samozřejmě mnohem více učíme na našich kurzech v Praze i v Chorvatsku.
1002
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.