Search
× Search
Kurzy TOP
Jaké používáte aplikace a programy? Libor Hošek
Libor Hošek
/ Kategorie: Navigace, Počasí

Jaké používáte aplikace a programy? Libor Hošek

Jaké programy a aplikace používají naši přední jachtaři a navigátoři? Tentokrát jsme se zeptali navigátora Libora Hoška.

Od doby, kdy jsem si před 5 lety pořídil navigační software Expedition, používám mobilní aplikace spíše méně než dříve a většina z nich slouží pro sledování či předpovědi počasí. Dlužno ještě říci, že aktuálně mám tablet i telefon od Apple, nicméně mou první mobilní jachtařskou aplikací byla WinGPS Mobile na PDA, a ještě nedávno jsem používal telefon s Androidem. Zmíním se proto částečně i o aplikacích, které jsem používal dříve na telefonu i tabletech s tímto operačním systémem.

VentusNavPro

Image
VentusNavPro
Jde o aplikaci, která dokáže na smartphonu či tabletu přehledně zobrazit jakékoli číselné hodnoty, které jsou k dispozici na hlavním navigačním počítači s programem Expedition. K dispozici je 5 předpřipravených stránek (Targets, Wind, MOB Location a dvě pro start) a dalších 7 stránek si můžete připravit sami, přičemž na jedné stránce může být 1, 2 , 3, 4 nebo 6 políček s údaji. Přes aplikaci lze také vybrat trasu, aktuální waypoint a nastavit lze také novou značku na aktuální pozici, či na zvoleném kurzu a vzdálenosti, aniž by člověk musel k hlavnímu navigačnímu počítači. K dispozici jsou i statistické informace k vybraným hodnotám v čase (Strip Chart). Spojení pochopitelně funguje přes wifi. Přestože na vlastnických lodích jako je Hebe V či Gulia si lze údaje z lodní sítě včetně těch dopočtených programem Expedition dle libosti pustit na budíky na stěžni či v kokpitu lodi, je často lepší při vyvažování sledovat výkonnost lodě či změny větru pohodlněji na telefonu či tabletu než se neustále otáčet a mít namožený krk. Na lodích, kde nejde posílat požadované údaje na lodní displeje pak používám tablet pro kormidelníka pro sledování aktuálních targetů lodě (Target BSB, Target AWA, Target VMC) a jejich porovnávání se skutečností. Pro upevnění tabletu v dohledu kormidelníka se mi velmi osvědčily držáky s kulovým čepem značky RAM. Přes bluetooth mi Ventus také umí poslat 2 vybrané údaje na hodinky Pebble, takže mi pak stačí jen mít telefon se zapnutou aplikací Ventus v kapse a sledovat např. rychlost a směr větru na hodinkách. Do hodinek je potřeba nahrát malou aplikaci Ventus, což jde zatím jen z android zařízení – když se ale jednou do hodinek nahraje, funguje to bez problémů i s Apple telefonem. Tato nepostradatelná aplikace pro všechny, kteří používají Expedition, je k dispozici jak pro systémy Apple tak i pro Android. Není úplně levná – pamatuji si, že stojí cca 150 € - ale lze ji pak použít na libovolném počtu zařízení stejného uživatele na daném operačním systému.

iPolar

Image
iPolar
Jde o aplikaci z dílny skupiny KND SailingPerformace - firmy, která spolupracuje s řadou předních světových jachtařských týmů na optimalizaci výkonu jejich lodí (týmy z America Cup, Volvo Ocean Race atd.). Prodává také softwarové nástroje pro zpětnou analýzu údajů logu z hlavních nagigačních programů, pochopitelně včetně Expedition - bohužel nejde o levnou záležitost a navíc je potřeba licence každý rok obnovovat jako předplatné. Naproti tomu aplikace iPolar stojí cca 10 €, zaplatíte ji jen jednou a dokáže díky internímu VPP algoritmu po zadání délky lodě, délky na vodorysce, výtlaku a plochy plachet spočítat polární diagram lodě z kategorie cruiser/racer-cruiser. Ten pak samozřejmě lze také z programu exportovat v různých formátech (csv, txt, pol). Používám ji vždy, když nejsem schopen najít či jinak přesněji vytvořit polární diagram lodě, na které se závodí. Bez polárního diagramu totiž nejste schopni spočítat optimální trasu v žádném závodě a velmi mě překvapilo, jak málo údajů stačí k vytvoření relativně přesné tabulky výkonosti lodě v různých povětrnostních podmínkách. Aplikaci používám proto, že jsem za tyto peníze žádnou jinou na trhu neobjevil.

Windy

Image
Windy
V současnosti podle mého názoru nejlepší meteorologická aplikace na světě. Je bezplatná a navíc domácí provenience – bravo Ivo Lukačoviči. Používám prakticky každý den, i když právě nejsem na lodi. V současnosti integruje veškeré možné meteorologické informace na jednom místě a se skvělou prezentací. Je jedinou veřejně dostupnou aplikací, která (kromě GFS, ICON a NEMS) zdarma poskytuje globální evropský model ECMWF s rozlišením 9 km. Veškeré meteoinformace jsou k dispozici i ve všech dostupných výškových hladinách, což značně pomáhá např. při odhadování vzniku bríz. K údajům z meteorologických stanic nově letos přibyla rovněž implementace meteorologického radaru, což v mém případě eliminovalo používání dalších aplikací jako radar.eu či Meteoradar (ještě na androidu). Jedinou vlastností, která není v této aplikaci pro mě k dispozici, je možnost získat a exportovat počasí ve formátu grib souboru, který je vedle polárního diagramu další nezbytností pro výpočet optimální trasy.

WeatherTrack

Image
WeatherTrack
Moje nejstarší meteorologická aplikace poskytující nejspíše všechny volně dostupné meteorologické předpovědi, a to včetně těch, které jsou k dispozici ve formátu grib pro uživatelem zvolenou oblast v rámci globálně dostupných předpovědních modelů na mapě (GFS, COAMPS, WW3, RTOFS, OSCAR, NDFD) či z katalogu pro vybranou oblast (Ocens, Norwegian Met Office, BSH Current, NOA Greece wind, Meteo Consult Marine a Open Skiron). K dispozici jsou také „nedigitální“ předpovědi řady evropských národních meteorologických služeb, synoptické mapy a letecké předpovědi v Evropě a Severní Americe. V poslední době už asi používám zpravidla jen na cestách pro studium synoptických map (DWD, UK Met Office) a prohlížení Alladin předpovědí v Chorvatsku (DHMZ). Na závodech pak někdy používám Tidetech proudy (grib), které se přes aplikaci dají na měsíc koupit za necelých 200 korun, kdežto balíček u PredictWind, kde jsou tato data také obsažena, či nákup přímo od zdroje je mnohonásobně dražší. Aplikace má i další dokoupitelné funkce (grib robot, jednoduchý routing), ale nikdy jsem je nepoužíval.

LuckGrib

Image
LuckGrib
LuckGrib je naopak asi nejnovější mobilní meteorologická aplikace, kterou jsem začal používat. Našel jsem ji když jsem hledal poskytovatele ICON předpovědi v grib formátu (německá předpověď, kterou v „negrib“ podobě můžete prohlížet na Windy) – ICON je totiž sice dostupná zdarma přímo na stránkách německého meteorologického úřadu, ale nejsem žádný programátor, abych si chtěl a uměl v linuxu programovat výřezy počasí pro potřebnou oblast. Vyzkoušel jsem aplikaci před Rolex Middle Sea Race na měsíc zdarma a nedávno jsem si ji za necelou pětistovku korun koupil. Obsahuje i pár dalších zajímavých předpovědí včetně modernější výzkumné verze GFS Nextgen či dat z ASCAT scateometru, ovšem v grib formátu. Na data ze scateometru se většinou dívám na webu KNMI (zejména multiplatformní verze je má oblíbená), ale když z nějakého důvodu potřebuji ASCAT grid soubor, je v LuckGribu k dispozici a jinak ho uživatelé dostanou v grib podobě jen v relativně drahém předpovědním balíčku na Squidu.

PredictWind Offshore a Squid Mobile

Image
Squid
Přestože oba programy, které používám zejména kvůli zaplacené sadě grib předpovědí, používám mnohem raději na počítači, když jsem na letišti či v autě a potřebuji studovat či sledovat placené předpovědi, používám mobilní verze těchto aplikací. Mimochodem jiný zdroj ECMWF 9 km v gribu asi zatím neexistuje a často je u jedné či druhé společnosti nedostupný díky různým tahanicím s poskytovatelem tohoto dnes nejpřesnějšího globálního meteorologického modelu na světě. Zároveň mi obě aplikace slouží jako „druhý názor“ pro optimalizaci trasy (routing) i jako záloha routování, kdyby z jakéhokoli důvodu selhal hlavní i záložní (bývá uložen v troubě kvůli blesku) navigační počítač.

iNavx

Image
iNavx
Po nástupu smartphonů šlo mé PDA Fujitsu Siemens N560 s WinGPS relativně rychle do výslužby (i když funkce digitalizace papírových map mi ušetřila desetitisíce za pořizování vektorových map). Aplikace Navionics, která asi jako první zpřístupnila za peníze dostupné skutečně všem krásnou navigační aplikaci i s digitálními vektorovými mapami pro dostatečně velké oblasti (Evropa, Karibik atd.) znamenala pro sportovně laděné jachtaře a zejména navigátory skutečnou revoluci. Možná bych to neměl říkat, ale na dovolené jsem často z lenosti používal zejména ve známých vodách Chorvatska jenom mobil s aplikací Navionics, abych nemusel používat značně nepohodlnější plotr uvnitř lodě a půlku Karibiku jsme rovněž projeli s touto aplikací, tentokrát hlavně proto, že údaje v mapách na mobilu byly mnohem přesnější než v mapách poskytnutých charterovou společností na lodi. Když jsem si koupil iPad hledal jsem něco funkčně podobného, ale s možností připojit se na data lodní sítě a zvolil si iNavx – na lodích, kde není plotr instalovaný na palubě používám tento program zejména v noci jako mapový plotr pro lepší orientaci kormidelníka/navigátora. Pokud je na palubě AIS přijímač posílám si přes wifi také AIS informace vysílajících lodí do tabletu, a vidím tak provoz na moři včetně identifikace, kurzu a rychlosti zobrazených lodí přímo na mapě u kormidelního kola či píny, což značně pomáhá jistotě a klidu nočních hlídek. Jen mapy se kupují samostatně a oproti Navionics je celé řešení o něco dražší, přestože či možná právě proto, že lze použít mapy z různých zdrojů. Trochu mě naštvalo, že mapu zakoupenou pro iPad nešlo použít na iPhonu (1120 Kč navíc a to tam ani není celé Středozemní moře – západ, Azory a Kanáry jsou za dalších 1390 Kč), ale jinak jsem s aplikací spokojen.

Vessel Finder Pro

Image
Vessel Finder Pro
Jedná se o aplikaci poskytující přes internet informace o pohybu lodí na moři na základě vysílaných AIS informací jednotlivých plavidel – někteří možná budou znát leteckou obdobu flight radar (mimochodem za cca 2000 Kč lze tato internetová AIS data integrovat i do iNavx, přestože kdysi tam tato data byla zdarma). Aplikaci používám velmi často v tandemu s Windy když pomáhám jako „přítel na telefonu“ převozním posádkám lodí dostat se bezpečně z bodu A do bodu B. Na mapě lze sledovat polohu lodi, její směr a rychlost a vidět je také záznam trasy několik málo dní nazpět. Podle polohy sleduji na Windy zejména pohyb bouřek a pokud ohrožují posádku mohu jim zavolat (jsou-li rozumně blízko pevniny), nebo jim aspoň poslat varovnou sms, která překvapivě často dosáhne svého adresáta i na teoretické hranici dostupnosti signálu mobilního telefonu a někdy i za ní. Jakoby signál sms v některém místě s větrem doletěl až k cílovému mobilu… Aplikace je k dispozici pro Apple i Android.

SailGrib

Image
SailGrib
Tímto se dostávám k aplikacím, které už nyní nepoužívám. V tomto případě s velkou lítostí, protože jediným důvodem je to, že je zatím k dispozici jen pro OS Android. Za zhruba 1600 Kč jde o aplikaci, která podobně jako Expedition integruje v menším, ale naprosto dostačujícím měřítku, vše co je potřeba pro navigační závody – různé zdroje předpovědi počasí, práci s polárními diagramy, možnost připojit se na lodní síť přes NMEA multiplexor a využívat tak informace z lodních přístrojů včetně AIS a především weather routing. Pro závody typu Velikonoční ragata, Česká Námořní Rallye apod. jde o ideální řešení – hodně muziky za málo peněz. Bude-li SailGrib dostupný i ve verzi pro iPad, určitě si ho pořídím jako záložní řešení i jako zdroj pro „druhý názor“ pokud jde o optimalizaci trasy.

iRegataPro

Image
iRegataPro
Na Androidu jsem nějakou dobu používal i tento program. Měl integrovánu sadu zajímavých funkcí včetně schopnosti napojit se přes wifi multiplexer na lodní síť a možnost sledovat výkonost lodi proti polárnímu diagramu za daných povětrnostních podmínek. Vždy jsem měl ovšem problém se v programu rychle a intuitivně orientovat a jako nevýhodu jsem rovněž považoval absenci mapového plotru a výpočet optimální trasy. Mapy jsou nyní pravděpodobně ve verzích pro iPad již obsaženy a od někoho jsem slyšel že nová aplikace iRegatta 2 je uživatelsky mnohem přívětivější. Osobní zkušenost ovšem nemám.

Vytisknout
4224
Na horu