Jaké kleště přestřihnou vant?
Vyzkoušeli jsme 75 cm dlouhé kleště na ocel na přestřižení nerezového vantu. Proč jsme vanty stříhali? Je to cesta, jak se zbavit zlomeného stěžně na lodi, který může prorazit trup. Byla to součást kurzu nouzových situací...
K dispozici jsme měli nerezové lanko z relingu, 8 mm stěh a stěh o průměru 10 mm. A solidní kleště délky 75 cm. Na charterových lodích obvykle najdete kratší štípací nástroj.
Relingové lanko bylo pro naše kleště jen rozcvičkou. Střihly ho bez potíží. Jen o něco více vyžadoval 8 mm tlustý vant. Znovu by to nebyl problém. Pak ale přišel na řadu vant o průměru 10 mm a zde jsme se zasekli. Nakonec se ho sice podařilo přestřihnout, ale znamenalo to muže velkých svalů a mimořádného odhodlání. Na pevné zemi s maximálním nasazením se podařilo stěh střihnout. Opakuji, na pevné zemi, s mimořádným nasazením. Pro mnohé bylo nezbytné si opřít jedno rameno nůžek o zem a na druhém zabrat všemi silami za použití obou rukou. Na vlnách na moři by ty bylo obtížně uskutečnitelné.
Do 10 mm tedy stěh kvalitními kleštěmi délky 75 cm je možné přecvaknout. Je to možné, nikoli snadné. Na rozdivočelém moři je představa střižení nejméně 6 nerezových lan na hraně pohádky. Není to nemožné, ale…
1111
Související články
Jak často měnit takeláž?
Jak často měnit takeláž?
Dvakrát jsem zažil zlomení stěžně. Dvakrát byla na vině závada takeláže. Je třeba takeláž měnit? Kdy, respektive jak často?
Tuiga, 53 uzlů, plné prádlo a stěžeň dole
Tuiga, 53 uzlů, plné prádlo a stěžeň dole
Vlajková loď monackého jachtklubu Tuiga přišla o stěžeň během druhého dne Copa del Rey. 53 uzlů větru bylo na klasickou takeláž a plné prádlo příliš.
Proč lidé lámou stěžně ve Ždrelacu?
Proč lidé lámou stěžně ve Ždrelacu?
Úžina Ždrelac mezi Ugljanem a Pašmanem a přes ní most. Každý rok si na své konto připíše několik dalších stěžňů. Jak je to možné, když všude jsou nálepky, každý skipper dostane instruktáž, podepíše prohlášení?