Daniel Vodička / středa 5. dubna 2017 / Kategorie: Zajímavosti, Ostatní regaty Jaká bude Gitana 17? Dovedli byste si před deseti lety představit, že sólový jachtař může letět kolem světa na 32 metrů dlouhém trimaranu na foilech? Vyloučeno! Před lety vyloučeno, dnes realita. V červenci by měl být na vodu spuštěn trimaran Edmond de Rothschild. Je navržen na foilování. Stavba trvala v loděnici Multiplast 20 měsíců a na lodi bylo odpracováno celkem 170 000 člověkohodin (z toho 35 000 v projekční fázi a při studiích). Na lodi průměrně pracovalo kolem 40 mužů. Jako testovací platformu tým používal prodloužený trimaran ORMA, na kterém testoval foily. Designérem lodi je Guillaume Verdier ve spolupráci s týmem Gitana. To je jméno, které se dnes v závodních lodích nosí. Jistě znáte jeho nové lodě IMOCA (ve spolupráci s VPLP), nové Pogo 3, nebo jachty Class 40. Trupy lodě se liší od jiných současných trimaranů svými tvary. Jsou agresivní a uzpůsobené pro plavbu ve skluzu. To je ale jen přestupní stanice před letem na foilech. Ten bude pro nový trimaran hlavním plavebním režimem. Kromě L foilů jsou proto na lodi kormidla tvaru obráceného T. Velká pozornost byla kladena také na aerodynamiku lodi. Při rychlostech, které je třeba brát v úvahu, je to logické. Optimalizovány jsou tvary příčníků i nástavby. První závod, ve kterém se trimaran představí, je podzimní Transat Jacques Vabre. Dále se počítá s Route du Rhum a sólovým závodem kolem světa v roce 2019. Skipperem lodi je Seb Josse. 5831 Tagy: foiltrimaranJosseGitana Související články Jak foil zvyšuje stabilitu jachty Jak foil zvyšuje stabilitu jachty V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty? Strukturální problémy trimaranu Neel Strukturální problémy trimaranu Neel Německý majitel trimaranu Neel 47 ukazuje strukturální problémy na lodi, kterou vlastní 4 roky. Praskliny po celé lodi, utrhané přepážky, určitě nelze říci, že se jedná o loď v plavbyschopném stavu. Schovat se před bouří je správné řešení Schovat se před bouří je správné řešení Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty Jak foil zvyšuje stabilitu jachty V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Strukturální problémy trimaranu Neel Strukturální problémy trimaranu Neel Německý majitel trimaranu Neel 47 ukazuje strukturální problémy na lodi, kterou vlastní 4 roky. Praskliny po celé lodi, utrhané přepážky, určitě nelze říci, že se jedná o loď v plavbyschopném stavu.
Schovat se před bouří je správné řešení Schovat se před bouří je správné řešení Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.