Jak zabránit ráhnu mlátit na vlnách
Moře je rozvlněné, vítr slábne a ráhno začíná poletovat z boku na bok. S nepříjemnými ránami. Jak tomu zabránit a stále plout na plachty?
Není nic příjemného, když vítr neudrží hlavní plachtu na závětrném boku a ráhno se s úderem zhoupne na každé vlně. Komu není lhostejné zdraví lodě, plachtu stáhne, nebo ráhno přitáhne na střed. Fouká-li boční nebo zadoboční vítr, je tento trim naprosto nevhodný.
Je tu ale jedno snadné řešení, jak správný trim zachovat. Respektive dvě. To první může být použitelné, záleží na úhlu větru, na jachtě s otěžovým vozíkem. Otěž utáhneme, ale otěžový vozík přetáhneme na závětrný bok. Není-li vítr příliš z boku, nebo zadoboku, může to být správné řešení.
Kontrašot
Přichází-li vítr ze zadoboku, nebo nemáme-li otěžový vozík, musíme si pomoci jinak. Ráhno ve správné pozici zafixujeme kontraotěží, neboli kontrašotem.
Máme dvě řešení. Méně praktické a praktičtější. Společné je uvázání kontrašotu na konci ráhna, nebo v místě uchycení hlavní otěže. Správné je uvázání kontrašotu na konci ráhna, ale ve slabém větru si můžeme dovolit i místo uchycení otěže.
Při méně praktickém řešení vedeme kontrašot na vazák ve středu, nebo na přídi lodě. A tam ho uvážeme. Je třeba ráhno povolit o něco více, než je třeba, uvázat kontrašot a pak dotáhnout otěž na vinšně. V případě opačného postupu kontrašot nedokážeme dostatečně napnout.
Dokonalejší řešení vyžaduje kladku na středovém, nebo příďovém vazáku, a vedení kontrašotu na vinšnu v kokpitu. V takovém případě je možné plachtu snadno průběžně trimovat.
482
Související články
Co říkají špiónky
Co říkají špiónky
Kormidelník sleduje špiónky na geně a snaží se plout s jachtou na maximum. Co mu bavlnky na plachtě říkají? Jak z lodě vytáhnout více?
Extrémní zesílení větru, jak jsme rolovali genu
Extrémní zesílení větru, jak jsme rolovali genu
Největším nebezpečím pro poškození plachet je flatrování v silném větru. Jak zarolovat genu, když vítr náhle zesílil na 35, 40, 45 uzlů?
Označte si výtah hlavasky
Označte si výtah hlavasky
Víte, proč je dobré si na jachtě s klasickým refováním označit výtah u stoperu? Jak vám to usnadní život?