Jak vyvázat jachtu bokem
Při vyvazování jachty bokem u mola je třeba brát v úvahu dva směry pohybu lodě, proti kterým je třeba jachtu zajistit. Jde o pohyb v bočním a v předozadním směru. Dnes se podíváme na vyvázání ideální.
Proti pohybu v bočním směru je jachta zajištěna u mola příďovým a záďovým vyvazovacím lanem. Proti pohybu v předozadním směru použijeme springy.
Máme dvě možnosti bezpečného a jednoduchého vyvázání. V obou případech použijeme příďové a záďové vyvazovací lano a dvojici springů.
Grafika Lodní noviny
Springy vedené z přídě a zádě.
V prvním případě vedeme dvojici springů z příďového a záďového vazáku. Zatímco příďové a záďové lano drží loď, aby nemohla odplouvat od mola, springy brání předozadnímu pohybu. Příďové a záďové lano je lepší nechat mírně volnější, aby se všechny nárazy hned nepřenášely na vazáky. Čím jsou springy delší, tím lépe odpruží pohyb lodi a nárazy jsou méně agresivní.
Grafika Lodní noviny
Springy vedené ze středového vazáku.
Ve druhém případě využíváme k vyvázání springů středový vazák. Opět zde platí stejná pravidla, jako v prvním případě. Tedy mírně volnější lana na přídi a zádi a delší springy jsou lepší pro klidnější spaní.
Obecná pravidla pro vyvazovací lana
Při vyvazování používáme pružná vyvazovací lana. Nepoužívejte na vyvazování vyřazené otěže, například z dyneemy. Lana nemají pružnost a nárazy netlumí, ale přenášejí na loď.
Zítra se podíváme na jiné způsoby vyvázání bokem.
Mnoho o vyvazování jachet se můžete dozvědět v naší knize Přístavní manévry, nebo na našich praktických kurzech.
6146
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?