Jak vysoko má být radar?
Na některých jachtách je vidět radar, který je umístěný nezvykle vysoko na stěžni. Má takové umístění smysl, nebo tím přicházíme o to nejdůležitější?
Čím výše radar umístíme, tím dále uvidíme, je to pravda? Ano, toto tvrzení je správné. Otázka ale zní jinak. Jak daleko potřebujeme vlastně vidět? Je pro nás důležité to, co se děje ve vzdálenosti 16 mil od nás, nebo nás více zajímá nejbližší okolí?
Plujeme na malých jachtách (1 – 24 metry), které jsou schopné se otočit téměř na pětníku. Není od věci vědět, co se na nás blíží ze vzdálenosti 16 mil, ale za špatné viditelnosti nás rozhodně více zajímá blízké okolí jachty.
Vertikální šíře radarového paprsku je na jachtách kolem 20 – 25°. Přímo pod sebe radar nevidí. Čím výše radar umístím, tím je slepý okruh kolem lodi větší. Dává-li se radar na stěžeň, obvykle je umístěn někde v úrovni prvního sálingu. Radar nad druhým sálingem, je už zbytečně vysoko.
Pokud se pustíme do výpočtu slepého místa na hladině kolem lodě (vertikální šíře paprsku 20°, ať se to lépe počítá), dojdeme k tomu, že radar umístěný 10 metrů nad hladinou nevidí na hladinu do vzdálenosti 57 metrů od jachty a radar ve 20 metrech pak do vzdálenosti 113 metrů (je to jen příklad). To už je více, než je délka hřiště na fotbal. Samozřejmě na hladině, věci vyšší budou vidět blíže. Jsou ale okamžiky, kdy ze 100 metrů můžeme být nešťastní. Malé loďky na hladině, nízké pobřeží… Proto bych směřoval umístění radaru tak, abychom viděli i blízké okolí jachty. Níže je tedy lépe.
Samozřejmě zde hrají roli i plavební vlastnosti jachty. Cokoli instalované vysoko na stěžni jachty má negativní vliv na její stabilitu. Horší stabilita = menší výkon jachty = nižší rychlost. To je rovnice, která platí.
410
Související články
Jak spí sóloví jachtaři
Jak spí sóloví jachtaři
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat?
AIS, kde jsou limity systému
AIS, kde jsou limity systému
Co automatický identifikační systém (AIS) umí, na jakém principu funguje a co od něj nemůžeme očekávat? Nenápadné zařízení dnes najdeme i na mnohých charterových lodích. Dokáže být velkým pomocníkem. Pokud víme, co umí a co od něj čekat nemůžeme.
Srážky se stávají (i v době AIS)
Srážky se stávají (i v době AIS)
Jak může dojít ke kolizi menšího tankeru a motorové superjachty dlouhé 63 metrů? Dnes, v době kdy jsou obě lodě vybaveny radarem, AIS a kdovíčím ještě? Výsledkem kolize byla škoda 7,9 milionu USD a potopený tanker.