Jak vše vidí sólový jachtař?
Do startu nejnáročnějšího závodu na světě Vendée Globe zbývají čtyři dny. Jaké to je, vyplout sám na oceán? Na co je třeba se připravit?
Se závodním sólovým jachtingem má u nás zkušenosti jen minimum jachtařů. Jaké to je, vyplout sám na oceán? Plout 80 dnů kolem světa? Umíte si to představit? Své nám o tom řekne Seb Josse, který je jedním z favoritů Vendée Globe. Co vidí? Co slyší? Co cítí?
Dnes se podíváme na to, co ze své závodní jachty IMOCA vidí a jaké to je.
Seb pluje na jedné z lodí nové generace, která je vybavena foily. Co to znamená? Že je rychlá. A nepohodlná. Přináší to sebou mnohé potíže.
Výhled z kokpitu
Lodě poslední generace mají plochý a objemný trup, přes který se stále valí stovky litrů vody. Proto je důležité, aby byl sólový jachtař co nejlépe krytý. Podívejte se na fotografii, jak vypadají kokpity nejmodernějších lodí.
„Jakmile se ocitnete 20 mil od pobřeží, je loď stále pod vodou. Už nevidíte před sebe. Ani když vystrčíte hlavu ven z krytého kokpitu, nic nevidíte. A opustit kokpit znamená být vystaven živlům. Ihned chytnete pořádnou porci vody. Proto vylézáte ven, jen když je to absolutně nezbytné. Jinak jste schováni pod střechou krytého kokpitu. Zpočátku byl náš kryt kokpitu v maximální možné míře kvůli úspoře hmotnosti z karbonu, ale později jsme dodali plexi okýnka. Je tak vidět na plachty, oblohu, mraky, západy slunce, bouřky, ptáky, horizont… Díky tomu mohu lépe předvídat další dění, než v původním uzavřeném kokpitu.
V noci
„V noci ztratíte výhled, a tedy i vazbu s okolím. Před setměním si připravím plachty a jejich nastavení, abych byl připraven na noc. Máme rádi, když svítí měsíc. Je-li černočerná tma, nezbývá nám, než si svítit na plachty. Abychom měli čerstvé poznatky o tom, jak jsou nastavené. A dále se řídíme podle čísel na navigačních budících. Celou noc je třeba být připraven. Na vše. Spíše než v noci si odpočinete ve dne.
Vidět zemi
Plavba kolem světa je z velké části plavbou kolem Antarktidy. Jachtaři obeplouvají mys Dobré naděje, mys Leeuwin a mys Horn. První dva míjejí ve velké vzdálenosti. Jen zřídka zahlédnou zemi.
„Vidět zemi je při Vendée velká vzácnost. Pobřeží je obvykle zdrojem obav. Je to dáno provozem, změnou vlnění, změnami větru způsobenými pobřežím, rizikem střetu s nejrůznějšími plovoucími předměty. Jediný cíp země, který vidíme rádi, je mys Horn. Znamená totiž bránu do Atlantiku, konec řvoucích čtyřicítek.
Vidět soupeře
„Závody jsou dnes velmi vyrovnané, tak je možné, že po celou dobu uvidíte někoho ze soupeřů na radaru. Nejste ale šťastni, pokud ho vidíte na vlastní oči. Potom nejste schopni z něj odtrhnout oči a přecházíte do close-contact souboje. To znamená sprint uprostřed oceánu. Uprostřed takto dlouhého závodu to není dobré.“
Vidět sám sebe
Berete si s sebou zrcátko? „Ano, ale jen proto, abych se oholil. Jednou za týden mám na starosti sám sebe. Osprchuji se mořskou vodou, odsolím se, vezmu si čisté tričko a pustím si trochu muziky. To mě nabudí.“
5891
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?