Jak uvázat fendr na rohu na zádi
Moderní lodě jsou mimořádně široké na zádi. Při připlouvání k molu zádí je zadní roh ohrožen kolizí stejně, jak rohy býka při běhu v ulicích Pamplony na svatého Fermína. Jak tomu zabránit?
Je to jednoduché, uvážeme tam fendr. Ano, to je pravda, to je jednoduché. S jedním ale. Budeme-li couvat mezi lodě a fendr bude v kontaktu s druhou jachtou, bude mít tendenci se vykutálet dopředu nahoru. Pak už je to trup na trup.
Jak tomu zabránit?
Je třeba fendr uvázat tak, abychom tuto možnost minimalizovali. Možností je využití průvlaku k zafixování fendru metodou Pacák. Uvazovací lanko fendru protáhneme průvlakem zkrátíme na maximum a proti směru jízdy ho uvážeme na sloupek zadního koše. Lanko co nejvíce napnuté.
Díky tomu má fendr zanedbatelnou možnost se vykutálet. Při couvání mezi lodě platí červený úvaz, při vyplouvání naopak úvaz zelený. Před vyplouváním je třeba převázat.
I takové drobnosti se učí na našich kurzech.
1369
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?