Search
× Search
Jak správně vyvážit loď pro rychlejší plavbu
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Technika plavby

Jak správně vyvážit loď pro rychlejší plavbu

Velmi často se v souvislosti s rychlostí lodi hovoří o správném trimu plachet. Jedná se určitě o jeden z klíčových faktorů rychlosti plavby, ale svoji roli hraje mnoho dalších faktorů, na které se velmi často zapomíná. Jedním z takových faktorů je optimální rozložení váhy posádky během plavby. Faktor, který zná a se kterým pracuje naprostá většina okruhových jachtařů, ale již méně na něj pamatují posádky námořních plachetnic. Přitom i zde hraje rozložení váhy svoji klíčovou roli pro optimální rychlost plavby.

Při silnějším větru je pro většinu posádky automatické sedět na návětrné straně a vyvažovat. Což je samozřejmě v pořádku. Jakmile má vítr dostatečnou sílu, aby loď naklonil, je třeba vyvažovat- udržet co největší plochu plachet vystavenou na vítr. V závodním režimu je pak naprosto běžné, že posádka sedí s nohami venku úplně na hraně bortu a je v rámci závodních pravidel maximálně vykloněna ven. Většinou také sedí co nejvíce u středu lodi a v kokpitu tak zůstává většinou pouze kormidelník a trimer hlavní plachty. Proč ale sedí ve středu lodi a ne na hromádce v kokpitu?

Málo kdo si uvědomuje, jaký má zanoření trupu a jeho obtékání vliv na rychlost plavby. Obecně platí jedno velmi důležité pravidlo, které je nad míru důležité zvláště při slabém větru- Je potřeba maximálně odlehčit záď lodi.

Proč?

Jedná se totiž o zpravidla nejširší část lodi, tedy její smáčená plocha má největší odpor vůči vodě a tento odpor nás právě zpomaluje. Jakmile se nám podaří odporovou část zmenšit, záď maximálně odlehčit, loď popluje o něco rychleji.

Ve velmi slabém větru je ještě důležitější na toto pravidlo nezapomenout. Tedy v extrému se klidně může stát, že si většina posádky udělá pohodlí mezi stěžněm a přídí lodi.

Co se týká náklonu, ve slabém větru s ním pak pracuje tak, aby stěžen zpravidla nikdy nebyl nakloněn proti větru. Pokud vítr nemá dostatečnou energii, aby loď naklonil, je naopak potřeba mu pomoci a loď vlastní vahou naklonit do závětří. Tedy posadit všechny členy posádky do závětří. Plachty se pak vlastní vahou propadnou na závětrnou stranu a vytvoří optimální profil pro zachycení slabého vánku. Klíčové je pak také eliminovat pohyb posádky, aby zbytečně nenarušoval citlivý profil plachet.

 

1860
Na horu