Jak snížit náklon (a nerefovat)
Včera jsme si řekli něco o hloubce profilu geny, která má vliv na náklon lodě. Dnes se podíváme, jak můžeme náklon snížit trimem hlavní plachty.
Platí zde stejné pravidlo jako u geny, tedy že plašší profil méně naklání loď, protože má menší výkon. Profil plachty ve spodní části zploštíme dotažením outhaulu. V horní části plachty je třeba dotáhnout zadní stěh a prohnout stěžeň. Tak dosáhneme Ploššího profilu. Dále si v případě příliš silného větru pomůžeme dotažením výtahu (případně cunninghamu, pokud na lodi je k dispozici). Tím posuneme největší hloubku profilu plachty dopředu a snížíme její výkon.
Budeme ale pokračovat dále. Horní část plachty je třeba otevřít, zvětšit twist. Tim vypustíme část větru z plachty. Pro zvětšení twistu je třeba mít povolený kiking a otěž hlavní plachty. Abychom si to mohli dovolit, je možné, že budeme muset plachtu na traveleru přitáhnout mírně proti větru, aby byla hlavní plachta správně nastavená.
V silném větru není problém, když hlavní plachta za předním lemem mírně flatruje. Je-li to třeba, nebojte se ji povolit až tak, že za předním lemem flatruje. Na rychlosti nebudete ztrácet.
Přesné nastavení je samozřejmě otázkou konkrétních podmínek. My zde jen zmiňujeme možnosti, které máte k dispozici.
Stále ale nezapomínejte, že na refování není nic špatného. To jen závodníci to neradi dělají.
1273
Související články
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?