Jak snížit náklon (a nerefovat)
Včera jsme si řekli něco o hloubce profilu geny, která má vliv na náklon lodě. Dnes se podíváme, jak můžeme náklon snížit trimem hlavní plachty.
Platí zde stejné pravidlo jako u geny, tedy že plašší profil méně naklání loď, protože má menší výkon. Profil plachty ve spodní části zploštíme dotažením outhaulu. V horní části plachty je třeba dotáhnout zadní stěh a prohnout stěžeň. Tak dosáhneme Ploššího profilu. Dále si v případě příliš silného větru pomůžeme dotažením výtahu (případně cunninghamu, pokud na lodi je k dispozici). Tím posuneme největší hloubku profilu plachty dopředu a snížíme její výkon.
Budeme ale pokračovat dále. Horní část plachty je třeba otevřít, zvětšit twist. Tim vypustíme část větru z plachty. Pro zvětšení twistu je třeba mít povolený kiking a otěž hlavní plachty. Abychom si to mohli dovolit, je možné, že budeme muset plachtu na traveleru přitáhnout mírně proti větru, aby byla hlavní plachta správně nastavená.
V silném větru není problém, když hlavní plachta za předním lemem mírně flatruje. Je-li to třeba, nebojte se ji povolit až tak, že za předním lemem flatruje. Na rychlosti nebudete ztrácet.
Přesné nastavení je samozřejmě otázkou konkrétních podmínek. My zde jen zmiňujeme možnosti, které máte k dispozici.
Stále ale nezapomínejte, že na refování není nic špatného. To jen závodníci to neradi dělají.
754
Související články
Proč vám to příliš nestoupá?
Proč vám to příliš nestoupá?
Stoupáte proti větru. Není to žádná sláva. Posouváte se proti jen pomalu a váš souboj s větrem připomíná Švejkův pochod do Budějovic. Dva kroky dopředu a tři zpět. Kde je chyba?
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery jsou plachty, na které budeme za pár let koukat stejně, jako na ráhnové oplachtění čajových kliprů. Zdá se vám to odvážné tvrzení? Podívejte se na rostoucí rychlost moderních závodních jachet.
Jak ovlivnit twist geny
Jak ovlivnit twist geny
Co je to twist plachty? Jde o přetočení vrchní části plachty, které je důležitou součástí správného trimu. To je důvod, proč někomu to jede rychleji a jinému pomaleji. Tady… Jeden z důvodů.