Jak snížit náklon (a nerefovat)
Včera jsme si řekli něco o hloubce profilu geny, která má vliv na náklon lodě. Dnes se podíváme, jak můžeme náklon snížit trimem hlavní plachty.
Platí zde stejné pravidlo jako u geny, tedy že plašší profil méně naklání loď, protože má menší výkon. Profil plachty ve spodní části zploštíme dotažením outhaulu. V horní části plachty je třeba dotáhnout zadní stěh a prohnout stěžeň. Tak dosáhneme Ploššího profilu. Dále si v případě příliš silného větru pomůžeme dotažením výtahu (případně cunninghamu, pokud na lodi je k dispozici). Tím posuneme největší hloubku profilu plachty dopředu a snížíme její výkon.
Budeme ale pokračovat dále. Horní část plachty je třeba otevřít, zvětšit twist. Tim vypustíme část větru z plachty. Pro zvětšení twistu je třeba mít povolený kiking a otěž hlavní plachty. Abychom si to mohli dovolit, je možné, že budeme muset plachtu na traveleru přitáhnout mírně proti větru, aby byla hlavní plachta správně nastavená.
V silném větru není problém, když hlavní plachta za předním lemem mírně flatruje. Je-li to třeba, nebojte se ji povolit až tak, že za předním lemem flatruje. Na rychlosti nebudete ztrácet.
Přesné nastavení je samozřejmě otázkou konkrétních podmínek. My zde jen zmiňujeme možnosti, které máte k dispozici.
Stále ale nezapomínejte, že na refování není nic špatného. To jen závodníci to neradi dělají.
1346
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?