Jak si odpočinout v bouřlivém počasí
Plavba za bouřlivého počasí může být velmi únavná. Zvláště, když je na palubě nepočetná posádka. Jak si v takovém počasí odpočinout?
Řešením je, postavit loď do dryfu. Nadále nebude třeba sedět za kormidlem a pohyb lodě se výrazně zklidní. I když jde o jednoduchý manévr, bude chvíli trvat, než se vám vše podaří vyladit.
Postavení jachty do dryfu je snadné. Tedy alespoň první krok tohoto manévru. Uděláte obrat proti větru. Jen nepřetáhnete kosatku na druhý bok, ale necháte ji na návětrné otěži.
Nyní stočíte kormidlo proti větru a jachta by měla houpavým pohybem splouvat pomalu dopředu po větru.
Taková je teorie.
Grafika Lodní noviny
High aspect kýl je pro postavení do dryfu méně vhodný.
V praxi to bude složitější. Budete si muset hrát především s nastavením otěže hlavní plachty a vytočením kormidla. Chvíli vám zabereš, než najdete správný trim. Mnohem jednodušší a stabilnější je uvést do dryfu jachtu s delším kýlem. Potíže budou s moderními sportovními jachtami s high aspect kýlem. Ty jsou většinou dost nepokojné.
Když budete zkoušet tento manévr za běžného počasí s plnými plachtami, pohyb lodě bude dost rychlý, výkon plachet bude veliký. Lepší je vše vyzkoušet se zmenšeným oplachtěním.
Jakmile je jachta ve dryfu, její pohyb se překvapivě zklidní. Nemusí jít jen o potřebu odpočinku, ale například o chvíli na uvaření oběda, na počkání na dostatečnou výšku vody v přílivové oblasti, pro provedení nezbytných oprav, nebo koneckonců pro využití toalety, která je zrovna na špatném boku lodě a nesaje vodu na splachování. A samozřejmě, je to i jedna možnost, jak přečkat bouřlivé počasí na otevřeném moři.
1485
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?