Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Stalo se vám, že posádka odplula na nafukovacím člunu 150 metrů od lodi a motor chcípnul? Teprve pak zjistila, že bez nádrže to nepojede? Pokud nestalo, vězte, že se to dříve či později stane. Nafukovací člun, kterému se také říká dinghy, je obvykle brán za dětskou hračku, se kterou může zacházet každý. Může, ale musí si uvědomit rizika a snažit se jim předejít.Pojďme si nejprve říci základní varování a pak se podíváme na to, co bychom měli dodržovat.
Varování
Na dinghy se obvykle používají ty nejmenší a nejslabší přívěsné motory. Pokud jde o charterové lodě, o jejich spolehlivosti nic nevíme.
Představte si, že fouká kolem 20 uzlů. Do nevelkého nafukovacího člunu naskáčou 4 členové posádky a hrdině vyrazí na výlet. S větrem v zádech. Dvoukoňový drobeček na zádi si vrní a posádka s potěšením sleduje, jak si člun dobře vede. Vše je OK a plavba rychlá. Dokud není třeba se vrátit proti větru. V té chvíli končí zábava. Člun proti větru nejede, nebo se plouží jen neznatelnou rychlostí. A v tom případě nemusí zásoba benzínu stačit.
Toto je krizový scénář, ale není nijak zřídkavý. A to nemluvíme o tom, že motor může kdykoli zhasnout a už se ho nepodaří nastartovat.
Na dinghy se slabým motorem vždy pečlivě zvažte, kam se vydáváte. Berte ohled na vítr a mořské proudy.
Checklist před vyplutím
Palivo
Zkontrolujte vždy množství paliva v nádrži. U motorů s externí nádrží je doporučeno tuto také naložit. Při kontrole množství paliva berte v úvahu, že vaše plány se mohou změnit, že pojedete dále, než jste zamýšleli a že podmínky se při návratu mohou změnit.
Nafouknutí plováků
Před vyplutím zkontrolujte nafouknutí plováků. Na vlastní lodi je ideální manometr. Hodnoty na něm odečtené můžete porovnávat s tím, co požaduje manuál člunu. Na charterové lodi stačí odborný poklep. Na delší plavby si berte pumpu na člun s sebou (kameny na břehu bývají ostré).
Zamknout motor
I když je obvykle u moře bezpečno, může se stát, že nenechavec místní či cizí dostane na motor zálusk. Proto je dobré šrouby upevňující motor zamykat.
Vesla s sebou
Foto archiv
Když selže motor, jsou tu ještě vesla.
Na každou plavbu naložte do člunu vesla (či pádla). Když motor zklame, jsou lepší špatná vesla než holé ruce.
Motor přivázat
Na motoru by mělo být lanko, kterým ho přivážeme na dinghy. Když motor nakládáme, někdo drží provaz. Utopený motor v 10 metrech hloubky je znamením, že tento den není váš šťastný.
Nezapomeňte na pojistku
Foto archiv
Pojistka by měla být základ.
Na každém přívěsném motoru má být vytrhávací pojistka. Nezapomeňte si ji uvázat na kalhoty či na ruku. Pokud z člunu vypadnete, může vás motor zabít. Vytržená pojistka motor zastaví.
Rezerva paliva
Na delší plavbu je lepší naložit kanystr navíc, než riskovat, že to nějak dopadne.
Záchranná vesta
Je-li moře chladné, nevyplouvejte bez ní. Může vám zachránit život.
Čelovka
Navečer nezapomeňte na baterku. Stačí se trochu zdržet a vracíte se bez světel.
VHF či telefon
Máte na dinghy cokoli, co umožní kontakt s lodí a ostatními členy posádky? Berte si s sebou ruční VHF, nebo telefon v nepromokavém pouzdru.
Nevyrážet zuby
Stalo se vám už, že jste při startování motoru málem posádce vyrazili zuby loktem? Stává se. Dejte si pozor při startování.
12030
Související články
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Největší noční nepřítel
Největší noční nepřítel
Co je pro noční hlídku v kokpitu největší nepřítel? Víte co odrovná muže za kormidlem na následující čtvrthodinu?