Jak rychlé a nebezpečné jsou nové jachty IMOCA?
Trojice nových jachet IMOCA Charal, Apivia a LinkedOut předvedla při nedávné regatě Vendée Arctique výkony, které před pár lety bylo možné vidět jen u závodních trimaranů. Jak rychle mohou tyto jachty plout a jak nebezpečná je plavba pro jejich skippery?
Závod ukázal, že nové jachty v ideálních podmínkách ujíždějí svým o generaci starším konkurentkám o parník. Co to znamená? Jakých konkrétních rychlostí dosahují?
Konkrétní rychlosti na zadoboční vítr zmiňuje závodník třídy IMOCA Roman Attanasio. Při větru o rychlosti 16 uzlů jsou nejnovější jachty schopny letět po hladině rychlostmi mezi 28 a 30 uzly. To je rychlost nedávno běžná jen u trimaranů. O generaci starší jachty, které jsou také vybaveny foily, dosáhnou rychlostí 23 – 26 uzlů. Jachta bez foilů z roku 2007 se rozjede na 17 – 19 uzlů.
Rychlost
Vysoké rychlosti však mohou přinášet i problémy. Při poslední Vendée Globe vítěz Armel Le Cléac´h projel velkou část Jižního oceánu se zataženými foily. Podmínky byly takové, že použití foilů, které zvyšují rychlost lodě, by bylo nebezpečné, hrozilo by poškození jachty. Na nových lodích většinou není možné foily zasunout tak, jako bylo možné před 4 roky. Výjimkou je L´Occitane Armela Tripon, na které je možné foily zasunout a nepoužívat je. Vysoké rychlosti budou znamenat rizika poškození jachty.
Hrozící zlomeniny
Pohyby nových lodí vybavených foily jsou takové, že za některých podmínek je pohyb po lodi v podstatě nemožný. Závodníci mají na hlavách helmy, aby předešli vážným zraněním. Očekává se, že tentokrát při Vendée Globe budou muset závodníci zvolnit jen proto, že na palubě nebude možné žít. Je otázkou, jak dlouho zvládnou v kuse náročné podmínky. Ředitel závodu Jacques Caraes se obává, že z pohmožděnin a odřenin se na nových jachtách mohou stát zlomeniny.
Vydrží technika?
Zároveň je otázkou, jak snesou větší namáhání stěžně. One design stěžně na lodích IMOCA vyřešily problémy s nehodami, které byly dříve běžné. Tentokrát ale vyšší rychlosti budou znamenat větší namáhání stěžně. Je otázkou, jak toto stěžně, které byly vyvinuty pro předešlou generací jachet, zvládnou.
Foily a vysoké rychlosti s nimi spojené přinášejí celou řadu problémů. Některé se již řeší, jiné se teprve objevují. Uvidíme, s jakými problémy se budou potýkat závodníci při Vendée Globe.
3778
Související články
V Lorientu odhalili bestii
V Lorientu odhalili bestii
Ve středu navečer byl poprvé představen veřejnosti nový offshore trimaran Gitana 18. Oceány přelétne na křídlech. V unikátní stroj s celou řadou revolučních řešení.
Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
Za 5 dnů největší letošní závod s naší účastí
Za 5 dnů startuje transatlantický doublehanded závod Transat Cafe L´Or.Milan Koláček, Pierre Brasseur a 74 lodí na startu. Class40, Ocean Fifty, IMOCA i nejrychlejší offshore lodě na světě 32 metry dlouhé trimarany Ultim. Největší letošní závod přes oceán. S naší účastí.
Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou
Vítěz poslední Vendéé Globe Charlie Dalin nebojoval při závodu kolem světa jen se svými soupeři, ale také s rakovinou. Navzdory nutnosti pravidelné medikace a bolestem dokázal zvítězit.