Daniel Vodička / úterý 13. prosince 2016 / Kategorie: Technika plavby Jak přečkat bouři na moři? Jsou různé způsoby, jak přečkat na moři bouřlivé počasí. Jedním z nich je i postavení lodě do dryfu. Na první pohled jednoduchá blbost. Už jste to ale někdy zkusili? Asi již víte, o co jde. Přetáhnete kosatku na návětrný bok, proti větru stočíte kormidlo, uvážete ho a necháte loď pomalu splouvat šikmo s větrem. Zdá se to snadné, ale tak jednoduché to zase není. Než se ale podíváme na taje ustavení do dryfu, řekneme si, proč to používat. V bouřlivém počasí jde o jeden ze způsobů, jak nepřízeň počasí přečkat. Pohyb jachty se překvapivě zklidní, nikdo z posádky se nemusí aktivně věnovat vedení lodi a dokonce bude možné i uvařit nějaké jednoduché jídlo. Ustavení do dryfu šetří síly posádky. Dalším důvodem, proč sáhnout do zásobárny starých dobrých triků, je únava posádky. Plujete sám nebo ve dvou, jste unaveni a potřebujete si odpočinout. I v tom případě zvolíte dryf lodě. Vyspíte se, občerstvíte a můžete pokračovat dále. Jak na to Moderní jachty s fin kýlem se ustavují do dryfu obtížněji, než tomu bylo dříve u lodí s dlouhým kýlem. Proto je třeba počítat s tím, že to nebude jen o přetažení kosatky a přivázání kormidla, ale bude třeba trochu práce k dosažení rovnovážného stavu. Loď ustavujeme do dryfu obvykle s menší plochou plachet, nikoli tedy s plnou hlavní velkou 140% genou. Vpředu tedy menší kosatka (nebo částečně srolovaná gena) a dále zarefovaná hlavní plachta. Možnosti pro začátek jsou dvě. Buď provedeme réčko a nepřetáhneme kosatku na druhý bok, necháme ji tedy uvázanou na návětrné otěži, nebo plujeme na kurzu a přetáhneme kosatku do návětří. Dále stočíme kormidlo proti větru a uvidíme, co se bude dít. Jachta by měla mít tendenci vyostřit, pak ztratí rychlost a vítr opřený do kosatky by ji měl opět odpadnout. Pak se celý cyklus opakuje. Může se stát, že jachta bude chtít jít do obratu proti větru. Potom můžeme povolit hlavní plachtu na otěžovém vozíku nebo otěži, případně přitáhnout kosatku. Pokud ani to nepomůže, můžeme mírně ubrat na kormidle. Nebo naopak bude mít jachta tendenci odpadat. V takovém případě je třeba přitáhnout hlavní plachtu nebo povolit kosatku. Výsledný pohyb lodi by se měl podobat padajícímu listu. Zkuste si to někdy. Uvidíte, co vše je třeba a až to bude nutné, nebudete se učit něco, o čem jste jen četli. A většinu zapomněli. 8864 Tagy: bouřetrimdryf Související články Jak velká vlna může překlopit jachtu? Jak velká vlna může překlopit jachtu? Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala? Vlny 16 – 30 metrů Vlny 16 – 30 metrů Hurikán Erin mírně zeslábl a míří k severu. Vlny však rostou. V současné chvíli předpovědi avizují 15 metrů. To ale není vše. Hurikán Erin, 140+ uzlů Hurikán Erin, 140+ uzlů Severně od Karibiku se pohybuje hurikán Erin, který bleskově zesílil z tropické bouře na hurikán nejvyšší kategorie na začátku víkendu.
Jak velká vlna může překlopit jachtu? Jak velká vlna může překlopit jachtu? Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?
Vlny 16 – 30 metrů Vlny 16 – 30 metrů Hurikán Erin mírně zeslábl a míří k severu. Vlny však rostou. V současné chvíli předpovědi avizují 15 metrů. To ale není vše.
Hurikán Erin, 140+ uzlů Hurikán Erin, 140+ uzlů Severně od Karibiku se pohybuje hurikán Erin, který bleskově zesílil z tropické bouře na hurikán nejvyšší kategorie na začátku víkendu.