Jak pracovat s předpovědí na týdenní plavbě
Chci-li v létě absolvovat bezpečnou a pohodlnou plavbu, je předpověď počasí alfou a omegou. Jak s ní ale pracovat? Co si vyhledat, jak často sledovat zdroje a kdy začít s plánováním?
Velmi častou chybou bývá plánování trasy pro letní dovolenou v teple v příjemné atmosféře vánočních svátků. Možné to… Je. Bohužel to ale ani v nejmenším nereflektuje, jaké bude během dovolené počasí. Snadno se tak může stát, že bude všechno špatně. Mohlo by se říci: „Útok do plných!“ V jachtařské terminologii by to znamenalo vítr stále do huby.
Nevím o nikom, kdo by miloval nikdy nekončící křižování proti větru. Je to zdlouhavé a nepohodlné.
Kdo nechce riskovat nekončící křižování, musí si počínat jinak. Vánoční plánování je třeba vynechat. Rozhodovat se budeme v týdnu před plavbou. Předpovědi počasí nám dokážou přiblížit, jak bude, cca na 10 dnů dopředu. Situaci můžeme začít monitorovat týden před začátkem plavby.
Pro příklad zde použijeme Chorvatsko, které je nejčastějším cílem českých (a slovenských) jachtařů. Proto budeme uvádět zdroje pro Chorvatsko.
Týden před plavbou
Začnu si dělat představu o tom, jak bude počasí vypadat. Zatím pro nás není až tolik důležitá samotná předpověď, jako spíše její změny. Podívám-li se na předpověď na sobotu v pondělí, v úterý, ve středu a stále je sobotní předpověď podobná, mohu si říci, že je velká pravděpodobnost, že bude možné předpovědi důvěřovat. Naopak změny sobotního počasí znamenají, že počasí je nestabilní, a proto je třeba s důvěrou šetřit. Pro zvýšení důvěryhodnosti můžeme také přepnout meteorologický model z ECMWF na GFS, pokud jsme zvolili aplikaci Windy. Souhlasí-li předpovědní modely, je pravděpodobnější, že předpověď vyjde.
Pro představu o stabilitě nám nejlépe poslouží Windy. Přepínání meteorologických modelů je na monitoru počítače vpravo dole. V mobilní aplikaci je to červené kolečko menu vpravo dole. Po otevření menu je třeba odlistovat až dolů na předpovědní model.
Tři dny před plavbou
Ideální pro plánování trasy jsou 3 dny před plavbou. Již vidíme předpověď na celou dobu plavby. Pokud je předpověď stabilní, je slušná pravděpodobnost, že počasí bude pokyny meteorologů poslouchat.
Předpokládám, že nechceme stále křižovat, proto si připravíme trasu plavby podle převládajícího větru od soboty do úterý. Pokud nějaký vítr bude.
V případě, že je předpověď nestabilní, počítáme při plánování s tím, že ještě může dojít ke změnám.
Ve zbývajících dnech před odjezdem jednou denně kontrolujeme předpověď a posuzujeme její stabilitu. V případě nestabilní předpovědi je nejlepší nechat rozhodnutí o trase až na poslední chvíli, například na pátek.
Sobota
Poslední úpravy plánu plavby a můžeme vyplout. Od nynějška je pro nás důležitý celkový výhled do konce plavby, který nám říká, jestli vše odpovídá našemu plánu, a především nás bude varovat, kdyby se mělo zhoršit počasí při návratu.
Dále pak nás zajímá předpověď na 24 hodin, respektive 48 hodin z důvodu plánování dvou nadcházejících nocí. Krátkodobý plán by měl počítat se dvěma dny dopředu, aby se vám nestalo, že nemáte, kde se v noci schovat. Je třeba mít plán A, v záloze plán B. Nespoléhejte se na to, že vše vyjde podle přání.
V případě, že je počasí stabilní, stačí jako zdroj informací přehledná aplikace Windy. Pokud je počasí nestabilní, ověřuji si celkovou situaci u lokálních meteorologů. Podívám se na předpověď pro jachtaře. Zde mě nejprve čekají varování na nebezpečné jevy, synoptická situace a pak konkrétní předpovědi pro jednotlivé oblasti.
Ačkoli v aplikaci Windy jasně vidím vítr a jeho změny, mnohem podrobněji než v psané předpovědi, přesto je pro mě psaná předpověď důležitá. Nezkušený jachtař například na Windy přehlédne přechod fronty a je pak zaskočen bouřkami a silným větrem. Psaná předpověď o takových situacích informuje.
Dále se mohu podívat na synoptickou mapu, díky které si udělám celkovou představu o situaci.
Nakonec mohu porovnat údaje na Windy s chorvatským meteorologickým modelem Aladin. Najdu ho zde. Toto je oblast Kvarneru a Istrie, další oblasti jsou označeny Vjetar Zadar, Vjetar Split a Vjetar Dubrovnik. Zajímavá je také tato stránka, kde najdete výšku vln.
Další dny
Další dny již pracuji stejně jako v sobotu. Podívám se na výhled do konce týdne a detailně prostuduji dva dny dopředu. Předpověď je čerstvá ráno a večer.
V případě, že jsou očekávány bouřky, je vynikajícím pomocníkem radar. Radarové snímky Chorvatska najdete zde. Případně můžete opět využít Windy, na počítači menu vpravo nahoře Meteoradar a satelit, dále zvolíte Meteoradar. Radar je vynikající a přesný pomocník v případě bouřek. Pro představu o bouřkách v delším výhledu poslouží záložka Déšť, bouřky a dále rozkliknout Bouře. Mnoho vám ale napoví i samotná záložka Déšť, bouřky.
Také výšku vln najdete na Windy. V Chorvatsku mezi ostrovy však toho moc neuvidíte.
Budete-li pozorně pracovat s předpovědí počasí, dokážete se vyhnout 90 – 95 % nevhodného počasí.
A ještě na závěr jedna připomínka k plánování trasy. Chcete-li plout někam dále, natáhněte to v neděli a v pondělí. V úterý je již dobré se začít vracet. Důležité je, mít při návratu rezervu. Aby se vám nestalo, že musíte vyplouvat do podmínek, na které se necítíte.
762
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?