Jak ovlivnit twist geny
Co je to twist plachty? Jde o přetočení vrchní části plachty, které je důležitou součástí správného trimu. To je důvod, proč někomu to jede rychleji a jinému pomaleji. Tady… Jeden z důvodů.
Popojděte od kormidla pár kroků před kokpit a podívejte se vzhůru po zadním lemu geny. Obvykle uvidíte, že nahoře je plachta otevřená, je přetočená vně v porovnání se spodní částí. Možná dokonce uvidíte, že flatruje. Tomu přetočení se říká twist. Co s tím, jak ho ovlivnit?
Regulaci twistu má na starosti otěžový vozík geny. Ovlivňuje, jestli směr tahu působí více na spodní lem plachty a napíná ho dozadu, nebo zadní svislý lem plachty a napíná ho dolů. Vaším ideálem obvykle je, být tak někde uprostřed (bavíme se o základním nastavení).
Příliš vzadu
Podíváme se na extrémy v nastavení otěžového vozíku. Začneme tím, že posuneme kladku na otěžovém vozíku co nejvíce dozadu a napneme otěž. Uvidíme, že plachta u spodního lemu je téměř rovná, bez profilu. Zadní lem ale takto napnutý není. Je volný a vidíme, že se plachta směrem nahoru po zadním lemu otvírá. Vnitřní špiónky na vrcholu plachty směřují vzhůru.
Řešením by bylo, posouvat otěžový vozík dopředu.
Příliš vpředu
Teď máme opačný extrém. Dotáhneme otěž a hned je jasné, že zadní lem je napnutý, stahovaný dolů, spodní lem je volný. V extrémním případě na stoupačku plachtu nejsme schopni vytrimovat, je možná jen plavba hodně odpadlým kurzem. Jachta se přitom hodně naklání. Až s posouváním vozíku dozadu budeme moci dále ostřit a špiónky na plachtě se vzpamatují.
My si nepřejeme ani jeden extrém. Pokud jsme na jachtě, na které je možné posouvat dopředu lanem i v tahu, začneme tím, že máme vozík více vzadu, než je ideál. Přitáhneme otěž tak, aby spodní špiónky byly správně. V horní části plachty vidíme, že vnitřní špiónky nejsou v pořádku. Bude třeba dotahovat otěžový vozík dopředu. Posouváme ho vpřed a vidíme, že se i vrchní špióny vzpamatovávají.
Většina charterových jachet ale takový posun vozíku neumožňuje, vozík je třeba posouvat ručně. V takovém případě nastavujeme vozík odhadem (odborným odhadem). Dotáhneme otěž a zkontrolujeme špiónky. Pokud je vozík příliš vzadu, musíme znovu povolit otěž, posunout vozík dopředu a znovu zkusit otěž dotáhnout. Je to náročné, je třeba si sešlapávat otěž dolů a dávat pozor na správné posunutí vozíku. Začátečníkům se to může povést až na několikátý pokus.
Stojí to ale za to. Jachta vám lépe pojede a časem si zdokonalíte odhad.
1700
Související články
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Často na jachtách při kurzech vídáme chyby při práci s vinšnami. Opačně namotané lano, zbytečné přetahování se s vinšnou, točíme a vinšna nezabírá, příliš pomalá práce s lanem. Vše je jednoduše řešitelné.
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.