Jak odpočívat na rozbouřeném moři?
Rozbouřené moře. Posádka je unavená, část podlehla mořské nemoci. Kormidelník je zmrzlý, vyčerpaný a hladový. Jak si odpočinout? Co udělat, aby byl alespoň chvíli klid na jídlo, na spánek?
Když to jinak nejde, je třeba něco změnit. Není-li možné dále kormidlovat, nechte loď, ať se o sebe postará sama. Říká se tomu postavit loď do dryfu. Anglicky heaving to. Co to znamená? Ustálení lodě v rovnovážném stavu, kdy směřuje přídí cca 40 – 60° k větru, zastaví se její pohyb vpřed a zvolna splouvá po větru.
Zní to dobře, ale jak na to? Stačí mít přetaženou kosatku na návětrný bok a kormidlo zafixované proti větru.
Tak snadné?
Je i není. Pokud máte starší loď s delším kýlem a větší plochou laterálu, bude ustavení lodě do dryfu jednodušší. A loď bude splouvat po větru jen pomalu. U moderních lodí je to těžší.
Moderní lodě jsou lehké. Plocha ponořené části pod vodou (laterál) je zanedbatelná a i samotný kýl má boční plochu velmi malou. A ponořená část lodi má na postavení do dryfu velký vliv. Také rychlost splouvání bude mnohem vyšší.
Jak na to?
V první řadě je třeba si uvědomit, že se bavíme o manévru, který se dělá obvykle vy chvílích, kdy je silný vítr a plachty jsou zmenšené. Nebude to tedy tak, že velká gena se bude odírat o sálingy.
K postavení lodě do dryfu vedou dvě cesty. První možností je přetažení kosatky návětrnou otěží na návětrný bok. Druhou možností je udělat obrat a nepřetahovat kosatku.
S kosatkou na návětrném boku bude nutné si začít hrát s kormidlem a s plachtami.
- Pokud bude mít jachta tendenci udělat obrat proti větru, bude třeba zmenšit hlavní plachtu nebo povolit její otěž.
- Pokud popluje příliš rychle, bude nutné zmenšit plachty.
- Bude-li příliš odpadat, bude třeba přitočit kormidlo více k větru, zmenšit kosatku, přitáhnout či zvětšit hlavní plachtu.
Chce to trpělivost a zkoušení. Pokud se vše podaří, stačí ještě nějaký čas pohyb lodě kontrolovat, ale po chvíli je možné od zafixovaného kormidla odejít do podpalubí.
Pohodlná plavba?
I když se to takto nezdá, po ustavení lodě do dryfu se pohyb jachty uklidní. V té chvíli je možné si odpočinout, najíst se a nabrat síly. Dokonce je možné takto přečkat i zbytek bouřlivého počasí. Jde o standardní způsob boje s bouřlivým počasím. Vyzkoušejte si to, nikdy nevíte, kdy se vám postavení lodě do dryfu může hodit.
11139
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Když barometr ukazuje takové věci, že by bylo lepší, kdyby vůbec neukazoval
Bomb cyclone, explosive cyclogenesis, bombogenesis. Silná slova. To ani nemusíme vědět, co znamenají. Jedna taková bouře je právě u západního podřeží USA a Kanady.
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?