Jak najít muže přes palubu?
Křik: „Muž přes palubu!“ Posádka vybíhá ven, mačká tlačítko MOB. Je tam zdržení. Jak daleko od něj jsme? Kde ho hledat?
Kolik jsem uplul za dvě minuty rychlostí 5 uzlů? To je trojčlenka! To bych měl umět spočítat…
Jenomže jsem ve stresu. Už dlouho jsem nic nepočítal!
U mladších ročníků je na výše uvedené možné zapomenout. Zřejmě nevědí, co je trojčlenka.
Pojďme na to jinak.
Zjednodušme si výpočty.
Víte kolik uplujete za minutu rychlostí 1 uzle?
Jednoduché 1852 metrů vydělíme 60 minutami. Vyjde přibližně 30 metrů.
Pokud poplujeme rychlostí 5 uzlů?
Pak je to 5 x 30 = 150 m
A za 3 minuty rychlostí 5 uzlů?
3 x 5 x 30 = 450 metrů
Je to jednoduché… nyní jsme schopni odhadnout, jak daleko od lodi plave muž záchranu vyžadující.
Namítnete, že tento výpočet nemusíte dělat, protože polohu vám přesně řekne GPS, respektive mapový plotter. Máte pravdu. Ale to platí jen v případě, že v oblasti není proud. GPS ukazuje polohu v okamžiku vypadnutí. Proudy nepočítá.
A zde se opět vyplatí umět počítat.
Polohu MOB máte v plotteru. Stáhli jste spinaker, otočili loď, poprvé projeli místem, kde měl MOB být. Nic. Křižujete podruhé…
Uběhlo 7 minut a v oblasti je proud o rychlosti 2,5 uzlu. Jak daleko je třeba MOB hledat?
Opět jednoduše
7 minut x 2,5 uzlu x 30 metrů = 525 metrů
525 metrů od původní polohy zadané do mapového plotteru!!!
To už je sakra daleko, že? A to jsme se nepouštěli do nijak extrémních hodnot.
11717
Související články
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…