Jak na halzu sólo
Čtenář Filip Konečný nás oslovil s dotazem, jak sám odhalzovat na běžné 12 metrů dlouhé plachetnici ve středním větru kolem 15 uzlů. Filip se snaží zvládnout při každé plavbě jachtu sám. Vše se zatím daří právě až na halzu.
I když je halza obrat, který vyžaduje opatrnost, není problém ji ve středním větru zvládnout sám. Chce to si jen správně rozvrhnout jednotlivé kroky, vše si dobře naplánovat a postupovat krok za krokem.
Plujeme na zadoboční vítr okolo 130 AWA (úhel zdánlivého větru), což by mohlo být kolem 150 TWA (úhel skutečného větru). O moc více odpadnout nejde, protože gena pak ztrácí vítr a za hlavní plachtou padá.
Autopilot v ideálním případě jede ve WIND módu. Volnou návětrnou otěž geny si dotáhneme na vinšně rukou a zasekneme.
Jdeme k otěži hlavní plachty a dotahujeme jí až ke středu. Jakmile je dotažená, je čas na halzu. Na otěži hlavní plachty máme povolený stopper, na vinšně si necháme dvě otočky a otěž není zaseknutá, ale držíme ji v ruce.
S otěží v ruce jdeme ke kormidlu a odhalzujeme. Můžeme pomocí autopiloa, nebo ručně.
Jakmile má hlavní plachta tendenci přelétnout na druhý bok, povolíme v ruce otěž. Její uvolnění brzdí dvě otočky na vinšně a my otěž jen kontrolujeme v ruce. Když je dost vypuštěná, zastavíme ji. Není třeba se bát velké síly, dvě otočky na vinšně bezpečně otěž zastaví.
Zasekneme otěž hlavní plachty, vypustíme nyní návětrnou otěž geny a závětrnou dotáhneme.
Halza je hotová, pokračujeme v plavbě.
3949
Související články
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 3
Katamaran ano, či ne? Tipy pro začátečníky 3
V předcházejících dílech jsme probrali prostor na palubě a v podpalubí a manévrovací schopnosti katamaranu na motor. nyní se podíváme, jak je to s plavbou na plachty.
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
40 stop dlouhá jachta, která létá ve skluzu. To je neopakovatelný zážitek. Letět ve skluzu na kajutové plachetnici rychlostí kolem 15 uzlů, to nemá chybu. Daleko za sebou necháváte běžné jachty, které ve srovnání s vámi na hladině stojí.
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.