Jak na halzu sólo
Čtenář Filip Konečný nás oslovil s dotazem, jak sám odhalzovat na běžné 12 metrů dlouhé plachetnici ve středním větru kolem 15 uzlů. Filip se snaží zvládnout při každé plavbě jachtu sám. Vše se zatím daří právě až na halzu.
I když je halza obrat, který vyžaduje opatrnost, není problém ji ve středním větru zvládnout sám. Chce to si jen správně rozvrhnout jednotlivé kroky, vše si dobře naplánovat a postupovat krok za krokem.
Plujeme na zadoboční vítr okolo 130 AWA (úhel zdánlivého větru), což by mohlo být kolem 150 TWA (úhel skutečného větru). O moc více odpadnout nejde, protože gena pak ztrácí vítr a za hlavní plachtou padá.
Autopilot v ideálním případě jede ve WIND módu. Volnou návětrnou otěž geny si dotáhneme na vinšně rukou a zasekneme.
Jdeme k otěži hlavní plachty a dotahujeme jí až ke středu. Jakmile je dotažená, je čas na halzu. Na otěži hlavní plachty máme povolený stopper, na vinšně si necháme dvě otočky a otěž není zaseknutá, ale držíme ji v ruce.
S otěží v ruce jdeme ke kormidlu a odhalzujeme. Můžeme pomocí autopiloa, nebo ručně.
Jakmile má hlavní plachta tendenci přelétnout na druhý bok, povolíme v ruce otěž. Její uvolnění brzdí dvě otočky na vinšně a my otěž jen kontrolujeme v ruce. Když je dost vypuštěná, zastavíme ji. Není třeba se bát velké síly, dvě otočky na vinšně bezpečně otěž zastaví.
Zasekneme otěž hlavní plachty, vypustíme nyní návětrnou otěž geny a závětrnou dotáhneme.
Halza je hotová, pokračujeme v plavbě.
4813
Související články
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jste na charterové jachtě, která je vybavena jen menší genou (kosatkou) okolo 100 % velikosti. Nemáte spinakerový peň. Jak v takovém případě plout na zadní vítr?
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.