Jak je to s plavbou z Chorvatska do Itálie a zpět?
Chorvatsko je od začátku ledna v Schengenu. Výborně, budeme moci bez problémů vyrazit na lodi do Itálie a zpět. Nemusíme řešit hranice, nic. Je to tak skutečně?
Je to pravda. Má to však určitá ale. Podle vyjádření policie ve Splitu se toto týká lodí, které jsou registrované v zemích Schengenu s posádkou, která je cele složená z schengenských pasažérů. To by znamenalo, že chorvatská jachta a česká posádka je OK, stejně jako česká jachta a česká posádka. Ale například jachta z Panenských ostrovů s českou posádkou už ne a stejně tak chorvatská loď s českou posádkou a jedním Papuáncem na palubě také ne. Taková je teorie. V praxi to je jiné. Ještě před vstupem Chorvatska do Schengenu při plavbě do Itálie byl velký problém se v Itálii přihlásit, i když jste se hodně snažili. Úřadu se nechtělo. Chorvatský úředník sice není italským úředníkem, ale příliš se zase neliší.
Pokud je ale na palubě vše v pořádku, vyplujete na schengenské lodi s schengenskou posádkou z Chorvatska do Itálie na kafe a vrátíte se zpět, nepotřebujete navštívit žádný úřad.
Vinjeta
Jiná situace ale nastane, pokud plujete na lodi z Itálie do Chorvatska a loď nemá tzv. vinjetu, respektive chorvatské povolení k plavbě. Pak i v případě, že jde o schengenskou loď i posádku, budete muset nejdříve zamířit v Chorvatsku na kapitanát. Tam si zakoupíte povolení k plavbě (na pár dnů, na rok…) a pak teprve můžete plout dále.
Jachty, které již povolení k plavbě zakoupené měly, mohou vše vyřídit elektronicky.
Charter
Rozhodnete-li se plout s charterovou lodí z Chorvatska do Itálie, narazíte na jiný problém. Tím je oblast plavby, pro kterou jsou chorvatské charterové jachty certifikovány. Ta obvykle plavbu do Itálie neumožňuje. Máte-li toto v plánu, je třeba nejprve zjistit, která charterová společnost plavbu umožní (není jich mnoho). Je třeba počítat s tím, že obvykle jde o společnosti cenově náročnější, které často chtějí za tuto plavbu další poplatek.
V případě, že se do tohoto dobrodružství pustíte bez vědomí charterové společnosti, riskujete problémy. Například s pojišťovnou v případě, že dojde k nehodě.
1901
Související články
Poznáte toto místo?
Poznáte toto místo?
Prozradíme vám, že je to přístav, za který se svého času platilo 20 kun. To už dnes neplatí a kuny už také nejsou. Kolik jste v přístavu naposled zaplatili?
Manuál předavače lodí
Manuál předavače lodí
Při přebírání jachet na začátku charteru se často dožadujete věcí, o kterých si myslíte, že na ně máte nárok. Zbytečně. Borec na druhé straně barikády dokáže vaše ataky odrážet s profesionální dovedností. Podívejte se, jaké jsou jeho zbraně.
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.