Jak je spolehlivý autopilot?
O nespolehlivosti autopilotů se u nás vyprávějí legendy. Je to tak? Je opravdu autopilot tak nespolehlivé zařízení?
Nebo je spíše chyba někde jinde? Pojďme se podívat ze světa jachtařů turistických na závodní lodě. Na 18 metrů dlouhé závodní jachty IMOCA, na kterých se sóloví jachtaři vydávají na cestu kolem světa. Bavíme se o Vendée Globe. O nejtvrdším závodě na světě. Sólová plavba nejdrsnějšími oceány planety trvá závodníkům 80 – 120 dnů. Podle toho na jak staré jachtě plují.
Kolik času stráví závodníci za kormidlem? Velmi málo. Možná 20 % z celé regaty, spíš ale ani to ne. V ledovém Jižním oceánu dokonce vede autopilot loď téměř bez přestávky.
Jak toto zvládá autopilot, který je dle mnoha našich jachtařů nespolehlivý? Bez velkých těžkostí. Problémy samozřejmě bývají, vždyť jde o extrémní podmínky, ale lodí, které odstupují kvůli nefunkčnímu autopilotu, zas tolik není.
Lepší hardware?
Že by používali závodníci lepší hardware? Ne, používají se standardní sériové výrobky. Motory, budíky i řídící počítače. Jde o systémy, které jsou na trhu běžně dostupné.
Samozřejmé je, že systémy jsou na lodích IMOCA zdvojené, ale to se dá vzhledem k extrémům, do kterých se pouštějí, očekávat.
Jak je to možné?
Správný hardware
Důvodů je několik. V první řadě jde o správnou volbu systému pro danou loď. Velikost a výkon komponentů jsou takové, aby danou loď zvládaly bez potíží, aby nebyla zvolena velikost „na hraně“, která zvládne namáhání jen s největším úsilím. Na turistických jachtách na oceánu je občas vidět autopilot, který je pro danou loď vhodný tak na Slapech. Pak můžeme těžko očekávat, že vydrží.
Trim lodi
Dalším faktorem je správný trim lodi. Máme-li jachtu špatně vytrimovanou, autopilot ji jen těžko může zvládnout. Loď se dostává do krajních pozic, kdy autopilot musí vyvinout maximální úsilí k tomu, aby ji udržel na kurzu. A mnohdy se to stejně nepodaří. Toto extrémní namáhání se samozřejmě podepisuje na zdravotním stavu autopilota.
Nastavení autopilota
Nastavení autopilota není jen zapnutí tlačítka AUTO. Nastavením se rozumí správné zvolení rychlosti reakce, průměrování hodnot větru, přetažení kormidla do protipohybu… Autopiloty nabízejí celou škálu nastavení, kterou je třeba vyladit proto, aby byl přístroj spolehlivý. Je to složité a bez manuálu se neobejdeme. Moderní přístroje již mají mnohé hodnoty přednastavené, ale zkušený skipper dokáže v dané situaci zvládnout nastavení lépe.
Šetření se nevyplácí
Pokud se vydáváte na delší plavby, na autopilotu se nevyplatí šetřit. Zapomeňte na přístroje s náhonem řemenicí na kormidelní kolo. Správný je masivní motor instalovaný svým ramenem přímo na osu kormidla.
Autopilot se o vaši loď stará ve chvílích, kdy nechcete, nebo nemůžete kormidlovat. Dává vám možnost odpočinku. Koupíte-li levný stroj, který poslouží na klidné hladině, vyhazujete peníze oknem. K čemu vám je ve chvíli, kdy můžete ležet v kokpitu a kormidlovat nohou? Ve chvíli, kdy je možné kormidlo uvázat? Nepotřebujete spíše přístroj, který místo vás povede loď v zimě, ve vlnách, v bouři?
Na názor na autopiloty se brzy zeptáme člověka, který s nimi má nejvíce zkušeností, tedy Milana Koláčka.
10201
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.