Jak instalovat preventer?
Preventer je pojistka proti nehlášené halze. Používá se při plavbě na zadní vítr. Často je však používán špatně.
Mnozí skippeř při instalaci preventeru (kontrašot) zcela pomíjí bezpečnost. A to jak bezpečnost posádky, tak i svěřeného materiálu. Použijí jakýkoli zbytek lana, který na lodi najdou a ráhno uvážou tak, jak jim zbytek lana dovolí. Pes u boudy. Ze středu ráhna na vant, nebo jakkoli jim podmínky dovolí.
Pojďme se podívat, jak má být preventer instalován. Dvě zásady jsou důležité. Preventer musí být uvázán až na konci ráhna a posádka musí mít možnost ho ovládat z kokpitu.
Proč na konci ráhna?
Pokud neuvážeme preventer na konci ráhna, riskujeme, že ráhno zlomíme. Stačí, abychom nechtěně odhalzovali, ráhno nemusí nápor vydržet a zlomí se.
Je ještě jedna možnost, jak ráhno zlomit. Pokud se loď na vlnách rozkýve a konec ráhna se zanoří pod hladinu, opět může jít o takové namáhání, které ráhno nevydrží.
Proč z kokpitu?
Preventer je prevencí před nehlášenou halzou. Respektive před jejímy nebezpečnými účinky. To však neznamená, že k ní nemůže dojít. A pokud k ní dojde, musíme být schopni oběšenou hlavní plachtu plynule uvolnit. To lze v takové situaci bezpečně jen z kokpitu.
Jak na to?
Kování na konci ráhna je obvykle takové, že na něm najdeme oko na uvázání preventeru. Ideální je preventer uvázat dračí smyčkou tak dlouhou, aby na ni bylo možné dosáhnout z paluby. Jinak musíme při odstraňování preventeru přitáhnout ráhno na střed.
Druhý konec preventeru vedeme přes kladku, která je co nejdále na přídi. Obvykle bývá uvázaná na vazáku. Mělo by jít o dostatečně robustní kladku. Můžeme také použít low friction ring. Přes kladku vedeme preventer až na vinšnu v kokpitu. Takto je možné s preventerem během plavby kdykoli pracovat. Bez nebezpečí, to znamená z kokpitu.
Co se stane, když…
Preventer nezabrání nehlášené halze. Zabrání ale nebezpečnému přeletění ráhna. Chrání hlavy posádky. Pokud k halze dojde, ráhno zůstane na návětrném boku. V té chvíli je důležité, mít na vinšně dostatek otáček, aby nám po uvolnění preventeru ze záseku na vrchu vinšny neutrhlo lano ruce. Povolíme preventer a pomalu ráhno přes vinšnu pouštíme.
K čemu také je preventer?
Preventer neslouží jen jako prevence halzy. Ve slabém větru nám pomáhá udržet hlavní plachtu ve správném trimu. Platí to především na vlnách. Bez preventeru by plachta mlátila, s preventerem poslušně drží na místě.
13409
Související články
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Často na jachtách při kurzech vídáme chyby při práci s vinšnami. Opačně namotané lano, zbytečné přetahování se s vinšnou, točíme a vinšna nezabírá, příliš pomalá práce s lanem. Vše je jednoduše řešitelné.
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jste na charterové jachtě, která je vybavena jen menší genou (kosatkou) okolo 100 % velikosti. Nemáte spinakerový peň. Jak v takovém případě plout na zadní vítr?