Jak instalovat preventer?
Preventer je pojistka proti nehlášené halze. Používá se při plavbě na zadní vítr. Často je však používán špatně.
Mnozí skippeř při instalaci preventeru (kontrašot) zcela pomíjí bezpečnost. A to jak bezpečnost posádky, tak i svěřeného materiálu. Použijí jakýkoli zbytek lana, který na lodi najdou a ráhno uvážou tak, jak jim zbytek lana dovolí. Pes u boudy. Ze středu ráhna na vant, nebo jakkoli jim podmínky dovolí.
Pojďme se podívat, jak má být preventer instalován. Dvě zásady jsou důležité. Preventer musí být uvázán až na konci ráhna a posádka musí mít možnost ho ovládat z kokpitu.
Proč na konci ráhna?
Pokud neuvážeme preventer na konci ráhna, riskujeme, že ráhno zlomíme. Stačí, abychom nechtěně odhalzovali, ráhno nemusí nápor vydržet a zlomí se.
Je ještě jedna možnost, jak ráhno zlomit. Pokud se loď na vlnách rozkýve a konec ráhna se zanoří pod hladinu, opět může jít o takové namáhání, které ráhno nevydrží.
Proč z kokpitu?
Preventer je prevencí před nehlášenou halzou. Respektive před jejímy nebezpečnými účinky. To však neznamená, že k ní nemůže dojít. A pokud k ní dojde, musíme být schopni oběšenou hlavní plachtu plynule uvolnit. To lze v takové situaci bezpečně jen z kokpitu.
Jak na to?
Kování na konci ráhna je obvykle takové, že na něm najdeme oko na uvázání preventeru. Ideální je preventer uvázat dračí smyčkou tak dlouhou, aby na ni bylo možné dosáhnout z paluby. Jinak musíme při odstraňování preventeru přitáhnout ráhno na střed.
Druhý konec preventeru vedeme přes kladku, která je co nejdále na přídi. Obvykle bývá uvázaná na vazáku. Mělo by jít o dostatečně robustní kladku. Můžeme také použít low friction ring. Přes kladku vedeme preventer až na vinšnu v kokpitu. Takto je možné s preventerem během plavby kdykoli pracovat. Bez nebezpečí, to znamená z kokpitu.
Co se stane, když…
Preventer nezabrání nehlášené halze. Zabrání ale nebezpečnému přeletění ráhna. Chrání hlavy posádky. Pokud k halze dojde, ráhno zůstane na návětrném boku. V té chvíli je důležité, mít na vinšně dostatek otáček, aby nám po uvolnění preventeru ze záseku na vrchu vinšny neutrhlo lano ruce. Povolíme preventer a pomalu ráhno přes vinšnu pouštíme.
K čemu také je preventer?
Preventer neslouží jen jako prevence halzy. Ve slabém větru nám pomáhá udržet hlavní plachtu ve správném trimu. Platí to především na vlnách. Bez preventeru by plachta mlátila, s preventerem poslušně drží na místě.
12937
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.