Jak dotáhnout povolený výtah geny
Na charterových lodích se často setkáte s povoleným výtahem geny. Protože mnohdy končí výtah na stěžni, není jednoduché ho dotáhnout. Možnosti jsou dvě. Záleží, kolik úsilí chcete dotažení věnovat.
Když nejsem líný…
Jsem-li člověk, který se práce nebojí, je tu pracná možnost. Vybereme si jedno lano, které vede na stejné straně stěžně, jako vychází výtah geny. Vytáhneme ho ze stoperu, organizéru a kladky u paty stěžně. Místo něj kladkou a organizérem protáhneme na vinšnu výtah geny, dotáhneme ho a zaklapneme stoper na výtahu geny. Pak výtah geny zase vytáhneme a místo něj vrátíme původní lano. Někdy to nemusí být nejsnazší, protože se často jedná o lana pro stopery příliš tlustá, která se špatně protahují zpět. Může to jít špatně…
Když jsem líný
Když se mi nechce podstupovat výše zmíněné, je to ještě jeden způsob. Jedno z lan, které prochází od stěžně na vinšnu v kokpitu si u stěžně uvolníme. Vytáhneme si ho kus z kokpitu. Ideální je, pokud je tenčí, než výtah geny. Nyní ho pod stoperem uvážeme uzlem typu prusík na výtah geny a z kokpitu dotáhneme přes vinšnu. Zacvakneme stoper, prusík odvážeme a výtah geny je dotažený.
Jakmile má vítr sílit a potřebujeme stoupat proti větru, s dotažením výtahu neváháme.
4385
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.