Jak bude foukat pod mrakem
Plujete a nad hlavou se vám honí kumuly. Vítr slábne a sílí. Není stabilní ani směrově. Blíží se mohutný cumulus. Jaký vliv bude mít na vítr?
V odpovědi je nutné uvážit, v jaké fázi oblak právě je. Nasává vzduch, nebo z něj vypadávají srážky?
Nejprve si řekneme, co se v cumulu děje. V oblaku musí docházet k výstupnému proudění. Proto se stále zvedá a vrchol kyne jako květák. Oblak tedy nasává vzduch ze svého okolí. V okolí cumulu fouká směrem k jeho středu.
To ale neplatí stále. Najednou začnou z oblaku vypadávat srážky. To je dobře vidět již z dálky a to i ve chvíli, kdy ještě nedopadají na zemský povrch. V té chvíli přestane být výstupné proudění v oblaku dostatečně silné a spolu s deštěm je k vodní hladině strháván chladný vzduch. Ten dopadá na mořskou hladinu, po které se rozteče do stran. V extrémních případech může jít o mimořádně silné poryvy. Takovému extrémnímu nárazu větru se říká downburst. Může jít o nebezpečný jev.
Ještě jednou si to shrňme. Pokud se oblak stále vyvíjí a nevypadávají z něj srážky, fouká z jeho okolí k jeho středu. V případě, že začnou vypadávat srážky, padá vítr z oblaku nad hladinu a odtud se šíří do stran. Chcete-li využít oblak k plavbě, pozorně ho sledujte. I tak se stane, že budete chyceni takříkajíc s kalhotami dole, když oblak přeskočí z jedné fáze ve druhou a náhle se vaše vymyšlená strategie obrátí proti vám.
10788
Související články
Jak fouká na Kanárech?
Jak fouká na Kanárech?
Víte, jak fouká na Kanárských ostrovech? Kde fouká silnější vítr a kde vítr slabší? A je vlastně souostroví tím správným místem pro začátečníky?
Dnes vítr nevhodný pro delší plavby
Dnes vítr nevhodný pro delší plavby
Meteorologická situace na Jadranu je dnes chaotická. Severně od Zadaru jugo. Od Zadaru po Korčulu severozápad a od Kočuly do Albánie zase jugo, které může sílit až nad 30 uzlů. A do toho, jak už si chaos zasluhuje, místy bouřky.
Meltemi: letní vítr, který může pocuchat nervy
Meltemi: letní vítr, který může pocuchat nervy
Egejské ostrovy jsou pro jachtaře lákavým cílem. Jejich návštěvu v letních měsících však je třeba zvážit. Platí to především pro méně zkušené skippery a posádky. Tento vítr dokáže zasít chaos i do trajektové dopravy.