Jachting a správná loď
Článek připravil mnohonásobný medailista z mistrovství republiky, vicemistr a druhý vicemistr světa námořních jachet a třetí z evropského šampionátu Jan Hirnšal (Johan).
Téma, o kterém vám chci napsat, je tak obsáhlé, že by mohlo vydat na knihu. Jachting je slovo na vrcholu pomyslného pavouku disciplín. Jednou jsem to přirovnal k atletice, protože ta má také mnoho disciplín a ke každé potřebujete jiné nářadí a vybavení. Na začátku je dobré si vyzkoušet, jaká forma jachtingu vám vyplaví patřičné množství endorfinů.
U jednoho k tomu dochází na krátkých technických tratích (up and down) s malými loděmi. Často na jezerech a zpravidla na lodích určených pro jedno až dvoučlenné posádky. Jiný je fanda kýlových plachetnic (sportsboaty), které už mají tří a vícečlennou posádku.
Malé lodě (dinghy), kam patří všechny olympijské lodní třídy, mají daná striktní pravidla One-design. Rozdíly mezi loděmi jsou minimální, nebo žádné. Větší sportsboaty, jsou přesně na pomezí One-designem a volnou designerskou kreativitou. Ta pomáhá vyvíjet lodě rychlejší a komfortnější. Hlavní předností sportsboatů je, že jsou ve velikosti a váze na hraně transportovatelnosti za osobním autem.
Pokud vám vyhovují sportsboaty, ale přitahuje vás moře, dalším krokem jsou pro vás lodě větší než třicet stop. Tyto lodě otvírají hned několik úrovní jachtingu oproti zmiňovaným. Předně více možností druhů tratí. Tady se krátké technické tratě (in-shore) mohou změnit na delší navigační, kdy točné body jsou za horizontem nebo dokonce je cíl v jiné zemi a třeba i na jiném kontinentu. Takové závody se označují offshore. Vaše vybavení lodě bude o poznání jiné než pro krátkou příbřežní plavbu a jiné budou i nároky na vaši psychiku, fyzičku a jachtařské zkušenosti.
Jachting ale není jen o sportu. Je také o víkendové pohodě nebo o cestování a vaším vrcholem nemusí být zrovna medaile ze závodu, ale například počet krásných míst, které jste navštívili . Regata může být pouze doplňkem, kdy si s kamarády jednou za rok zazávodíte.
Jak správně vybrat loď ?
S pořadím, ve kterém jsem zmiňoval jednotlivé „disciplíny“ jachtingu, koresponduje výběr lodě i s finanční náročnost zvoleného koníčka.
Vybírat loď v kategorii malých one-design lodí není tak náročné. Předně musím vědět, jestli chci jezdit sám nebo ve dvou a kolik vážím. Pak se vyrazíme podívat na závod. Kde a kdy se takový závod koná, najdete na www.sailing.cz. V místě závodu se stačí už jen seznámit s některým se závodníků dané třídy, neboť skoro každý v první top 10 ví přesně, jaký materiál a výrobce je ten nejlepší. Dokonce i ochotně pomůže se začátky.
Pokud byste raději sportsboat kvůli kýlu, který nedovolí lodi se převrhnout a tím je mnohem stabilnější, doporučil bych podobný postup. U nás se jezdí pouze třída Melges 24 jako one-design s mezinárodní působností, se kterou má dnes největší zkušenosti Martin Trčka. Ostatní sportsboaty poté závodí v různých skupinách rozdělených podle délky lodě, podobnosti, ale nejčastěji v hendikepovém přepočtu. Těch je hned několik, ale ten mezinárodně uznávaný jako nejpřesnější je ORC a více podrobností najdete na www.orc.org. V našich zeměpisných šířkách sportsboaty jezdí společně s fajn partou lidí okolo kajutových plachetnic a asi nejvíce jsou to Slapy, Lipno a Orlík, když zrovna sucho nevypustí přehradu. Je tu ještě jedna malá skupinka majitelů sportsboatů, která neváhá vyrazit na velká rakouská nebo švýcarská jezera, kde jsou tyto lodě ve velké oblibě. Tady bych doporučil se zaměřit na projekt lodě www.tboat.com, které jsou velmi úspěšné a osobní čerstvou zkušenost má Zdeněk Sunderhauf se svou HEBE IV. Pokud vám nevadí s lodí cestovat, tak určitě za povšimnutí stojí one-design sportsboaty SB20 nebo Melges 20, který tu u nás vlastní Honza Kuchař.
Chcete raději více času trávit na moři?
Předně jde o vaši peněženku. Regat na moři je hned několik druhů a já se je podle té pomyslné peněženky pokusím srovnat. Asi nejjednodušší cestou bude regata, kde jsou lodě monotypové. V Chorvatsku je hned několik charterových společností, které pro tento účel nakoupily několik stejně nakonfigurovaných lodí. Tady vám loď bude přidělena losováním a organizátor garantuje stejnost lodí a vybavení.
U tohoto mě napadá, jestli takový úkol je vlastně v lidských silách. Uvážím-li, že každý týden je na lodi jiná parta lidí. S jinou představou o nastavení lodě. Nebo v horším případě úplně bez představy a to jak o nastavení, tak o ovládání, navigaci a dokonce i pravidlech COLREG. Ale na to raději nemyslet.
Další možností, jak si užít regatu na moři v mezinárodní konkurenci, jsou lodě závodící v handicapovém systému ORC (Offshore Racing Congress) a IRC. Zjednodušeně jde o propracovaný systém měření lodě, který pomocí programu VPP ( Velocity Prediction Program) vypočítá rychlost vaší lodě na 1 námořní míli. Díky tomu pak určí handicapy lodím mezi sebou a ony mohou závodit bez ohledu na to, jaký mají lodě tvar, výtlak, rozměr plachet a jiné.
Tato skupina je asi největší na světě, protože se setkají závodní speciály s cruisingovými loděmi nebo loděmi, které mají od každého trochu tzv. cruiser/racer. Výběr lodě v této kategorii je tedy přímo úměrný vaším nárokům. Pokud chcete cestovat s rodinou a jednou za rok si s přáteli vyrazíte na závod, pak bude vaše loď bytelná do nepohody a vybavená pro pohodlí na dlouhé plavby bez velkých nároků na rychlost.
Avšak čím více vás bude bavit závodit a rodina bude na lodi jen jednou za rok na týden, pak se vaše loď bude podobat více závodnímu speciálu. Minimálně začnete nákupem plachet, které díky technologii a použitým materiálům, loď méně naklání. Také různé tvary pro různé síly větru optimalizují proudění větru v plachtách a loď jede rychleji. Malý základ jsou tři kosatky, minimálně dva spinakery a hlavní plachta. Trup lodě bude také o poznání jednodušší na vybavení pro pohodlí, aby se ušetřila váha lodi. Teď je jasné, že běžná charterová loď vedle regatové působí jako karavan vedle závodních aut. Charter je předně ekonomika a ta diktuje pohodlnou, levnou loď a plachty. Jen velmi výjimečně se objeví dobrá loď pro závod. Pokud tedy chcete vybrat loď pro závod a své bezpečí, vyhněte se velkosériově vyráběným lodím.
Další varianty, které táhnou závodníky na moře, jsou one-design produkty od výrobců Swan, Farr, X-Yachts nebo J/BoatsJde o kvalitní lodě, které získaly tolik na oblibě, že už tvoří větší samostatnou skupinu pro pravidelné pořádání závodů. I tyto lodě se ale samozřejmě mohou účastnit handicapových závodů ORC a IRC. Například J 120 už několikrát skončila na stupních vítězů závodu Rolex Middle Sea Race.
Na závěr se dostáváme do skupiny lodí, kde se rozpočty na provoz pohybují od milionu eur ročně výše. Takové F1 v jachtingu. Jde o lodě, na kterých se nešetří penězi na vývoji ani materiálech a posádky jsou čistě profesionální. Například TP52, lodě pro Vendée Globe nebo do nedávna lodě pro Volvo Ocean Race. U nich byla či jsou používána takzvaná box rules. To znamená, že jsou zadány jen základní parametry, jak má být loď dlouhá, široká, velikost oplachtění a třeba materiál pro výrobu. Zbytek už je jen na tom, co vymyslí ti nejlepší designéři lodí a plachet. A ti se opravdu snaží. Nejnovější lodě pro Vend0e Globe od VPLP jsou opravdu impozantní. Nakonec i na podobném principu fungují pravidla pro nejdražší jachtařskou regatu světa o pohár Ameriky. Tady jednotlivé týmy mají i pravidly box rules určenou maximální částku na rozpočet 100 milionů dolarů. Ale to už je spíše sféra snů. Přeji vám při výběru lodi šťastnou ruku a hlavně, ať vám dělá radost!
9641
Související články
Práce taktika na lodi
Práce taktika na lodi
Jistě jste slyšeli, že závodní posádky mají mezi sebou na palubě taktika. Pokud jste nikoho takového mezi sebou v posádce neměli, pojďme si říci, co práce taktika obnáší a proč ho příště máte s sebou mít. Bude se vám hodit. Koneckonců při neúspěchu je to obvykle nejkritizovanější člověk na lodi.
Jak se zlepšit za kormidlem
Jak se zlepšit za kormidlem
Kormidelník. Ten co vede loď. Dobře to z dálky vypadá. Nejdůležitější osoba na palubě. Ano, ale také nejnudnější pozice při regatě. Kolem tohoto postu je spousta nepravdivých mýtů.
Finnař Ondřej Teplý Jachtařem roku 2018
Finnař Ondřej Teplý Jachtařem roku 2018
Zcela zaslouženě se vítězem ankety Jachtař roku 2018 stal juniorský mistr světa Ondřej Teplý (24) z Jachtklubu Brno, který závodí v olympijské třídě Finn. Je naší největší nadějí na kvalifikaci na olympiádu v Tokiu 2020. Bohužel ve třídě, která s největší pravděpodobností v roce 2024 už v olympijském programu nebude.