Hugo Boss se propadá, Armel do čela
Sázka Alexe Thomsona na východ se, zdá se, nevyplatila a nevyplatí. Co zpočátku vypadalo jako cesta do čela, se dnes ukazuje jako špatné rozhodnutí. Alex se propadl na sedmé místo.
V jachtingu nemusí být krátkodobý zisk i ziskem dlouhodobým. Dáte-li ve fotbalu gól, je to vždy dobré. V jachtingu může rychlá cesta do čela znamenat v dlouhodobém výhledu ztrátu.
Routing není pro Alexe dobrý
Routing SailGrib
Takto porovnala aplikace SailGrib routing Armela a Alexe. Armel je zelený.
Alex Thomson, který byl včera ve vedení, je nyní sedmý a na vedoucího Armela Le Cléac´h ztrácí 40 mil. A zdá se, že se tato ztráta bude i nadále zvětšovat. Podívejte se na routing udělaný pomocí výborné aplikace
SailGrib. Na routingu je zelený Armel Le Cléac´h a modrý Alex Thomson. Vidíte, že u Kapverd by měl být Armel o 5 hodin dříve, než Alex. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to vzhledem k rychlosti lodí v pasátu ztrátu kolem 70 mil.
Tak tedy vypadá dnešní routing. Má však některá ale. Vycházíme z polárního diagramu IMOCA 2012 (čtyři roky stará loď) který je navýšen ve slabém větru o 10% a ve větru přes 20 uzlů o 20 %. To však vůbec nemusí být pravda. Stejně tak, jako nemusí být pravda to, že jsou lodě Banque Populaire VIII a Hugo Boss stejně rychlé.
Z něčeho ale vycházet při našich výpočtech musíme. A jestli si pamatujete první routing dělaný u mysu Finisterre, tak ten aplikaci SailGrib vychází perfektně.
Madeira
Uvidíme, co se bude dít dále. Stále je před závodníky k jihu se odsunutý hřeben vysokého tlaku vzduchu. Zdá se však, že Armelova pozice je vůči oblasti se slabým větrem ideální. Slabý vítr je však loterie a mnohé se ještě může změnit.
Za vedoucí Banque Populaire VIII se drží čtyřčlenná skupina SMA, PRB, Maitre Coq a Edmond de Rothschild. Tyto lodě jsou nejdále na západě. Po projetí hřebenem vysokého tlaku a stočení větru k severovýchodu, budou mít proti ostatním dále na východě rychlejší kurz na vítr.
problém, který mají závodníci dnes na talíři, je Madeira. vysoký ostrov výrazně ovlivňuje vítr. Jak do síly, tak i do směru. Ovlivnění je patrné ještě více než 100 mil od ostrova. Kudy tedy jet? To je dnešní hlavobol.
Nejlepší cesta
Klasická taktika při cestě z Francie k rovníku velí: co nejvíce ke středu Azorské tlakové výše, abyste se dostali co nejdále na západ. Pak odhalzovat a bez obratu až k rovníku. To platí, když je situace klasická a výše tam, kde má být.
Polohu lodí najdete zde.
3053
Související články
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?
Alex Thomson končí?
Alex Thomson končí?
Alex Thomson nepojede příští Vendée Globe 2024. Závodník, který měl zřejmě na celém světě nejvíc fanoušků z jachtařů ve třídě IMOCA, končí. Alespoň prozatím. Po 19 letech na vrcholu odchází na odpočinek.
Plachty – co o nich nevíte
Plachty – co o nich nevíte
Plachty jsou motorem plachetnice. U charterových jachet na Jadranu to tak sice často nevypadá, ale u závodních lodí to platí na 100 %. jak je to s plachtami na Vendée Globe?