Hugo Boss bez kýlu
Po srážce s UFO je Hugo Boss bez kýlu. Jachta má naplněné tanky s vodním balastem po okraj, oba foily jsou zasunuté do vody a jachta se vydá na pomalou plavbu ke Kapverdským ostrovům.
Skoro by se chtělo říci, že Alex Thomson je člověk, který má smůlu. Asi jen těžko najdete někoho jiného, kdo dokázal rozlámat tolik lodí. Zpočátku to bývalo nejvíce dáno jeho divokostí. Dokázal být nejrychlejší, ale byl rychlý až příliš. V posledních letech je to jen čirá smůla. Při posledním Transat Jacques Vabre se s novou lodí překlopil a zachránit se podařilo jen vrak. Jen s vypětím všech sil se týmu podařilo loď připravit na Vendée Globe.
Ve Vendée Globe se Alexovi dařilo. Pak přišla kolize s UFO a Hugo Boss přišla o foil. Navzdory maximální snaze stačila pochroumaná jachta „jen“ na druhé místo.
Nyní podobný příběh. Nová Hugo Boss, která je nejdražší ze všech jachet IMOCA, se při Transat Jacques Vabre srazila s UFO. Ke srážce došlo ve 25 uzlech. Kolizi nevydrželo uchycení kýlu. Zůstal viset jen na hydraulickém rameni naklápěcího mechanizmu.
Celý tým Alexe Thomsona se snažil najít řešení, jak kýl zachránit. Vše bylo marné. Další plavba s kýlem houpajícím se pod lodí by byla nebezpečná. Trup jachty by mohl být nevratně poškozen. Proto padlo rozhodnutí kýl odříznout. Mnoho hodin trvalo řezání hydraulického ramene, nakonec šel kýl ke dnu. Řezání hydraulického ramene muselo připomínat pilování vězeňských mříží pilníkem na nehty.
IMOCA
Čelo startovního pole je za Kapverdama a vedoucí Charal před rovníkovými tišinami. Kromě rychlosti a skvělé taktiky má vedoucí jachta také štěstí. Od vstupu do pasátu pluje stále na plný plyn, momentálně rychlost přes 20 uzlů. Druhá Apivia a třetí 11th Hour Racing už poznaly, jak dokáže být počasí v tropech proměnlivé a bojují s bouřkami. Náskok vedoucí jachty Charal se natáhl na téměř 120 mil. To je příjemný polštář před nevyzpytatelnými tišinami.
Multi 50
Ve třídě Multi 50 to vypadá, že už je vedoucí Groupe GCA v jihovýchodním pasátu. Brzy se k vedoucímu trimaranu přidá i Solidaires en Peloton, který ztrácí necelých 90 mil. Třetí Primonial je až za jachtou Charal.
Class 40
V Class 40 hrají podmínky do karet vedoucí Credit Mutuel. Lipinski s Hardym letí rychlostí 18 uzlů a svůj náskok navýšili na 50 mil. Druhá Leyton je o 1,5 uzlu pomalejší. Stejnou rychlostí pluje i třetí Aina Enfance.
Poslední šance na změnu
Vedoucí jachty IMOCA vplouvají do rovníkový tišin. To je poslední místo, které může pořadím nějak významněji zacloumat. Počasí v tišinách je nevyzpytatelné a není problém se na několik hodin zastavit, zatímco soupeři prolétnou kolem. Pak už přijde stabilní pasát jižní polokoule a minimální možnosti na změny v pořadí.
Polohu lodí najdete zde.
3178
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?